Bli frivillig i Kreftforeningens rettshjelp

Hvert år får cirka 35 000 mennesker i Norge kreft. Gjennom Kreftforeningens rettshjelp ønsker vi å gi juridisk veiledning, slik at de som rammes av kreft skal ha en bekymring mindre.

Foto: Ole Martin Wold

Vi vil sikre at flest mulig kreftpasienter og pårørende kjenner sine rettigheter, og at de settes i stand til å få disse oppfylt i praksis.

Frivillige i Kreftforeningens rettshjelp utgjør den største delen av vårt rettshjelpstilbud. Som frivillig jurist bruker du din fagkompetanse til å hjelpe kreftpasienter og pårørende med å få oppfylt sine rettigheter. Du får god opplæring i starten og jevnlig tilbud om erfaringsutveksling og faglig påfyll.

Rettshjelpen gis ved våre Vardesenter i Tromsø, Bodø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Oslo og ved distriktskontoret i Kristiansand.

Hva kan du bidra med?

• Juridisk veiledning til kreftpasienter og pårørende som kommer innom på drop- in-besøk eller booker avtale på forhånd ved våre Vardesenter eller kontor
  • Mulighet for oppfølging av henvendelser i etterkant

Hva får du som frivillig?

• Mulighet til å bruke din fagkompetanse til å hjelpe kreftpasienter og pårørende med å få oppfylt sine rettigheter
  • Utstrakt klientkontakt
  • Et stort nettverk av jurister og advokater
  • Fagsamlinger og kurs for frivillige i regi av Kreftforeningen
  • Opplæring og oppfølging fra Kreftforeningens ansatte advokater og frivillighetsrådgivere

Hvem ser vi etter?

• Du har avlagt juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap.
  • Du er serviceinnstilt (må evne å se pasientenes behov og vekke tillit)
  • Det er en fordel med relevant arbeidserfaring innen trygderett, helserett, forsikrings- og erstatningsrett og/eller arbeidsrett
  • Du kan bruke data som arbeidsverktøy

Vi har særlig behov for jurister med erfaring, men nyutdannede vil også bli vurdert.

Hvor mye tid tar det?

• Opplæring for nye frivillige
  • Vakt i henhold til halvårsplan, minimum 3-4 vakter
  • Delta på fagsamlinger

Som følge av korona-situasjonen ytes rettshjelpen for tiden hovedsakelig fra telefon og/eller e-post. Så snart smittesituasjonen i det enkelte distrikt åpner for det, vil det avtales vakter ved Vardesentrene eller distriktskontorene.

Vil du bli frivillig jurist?

Meld interesse som frivillig jurist

• Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Var dette nyttig?