Kreftforeningens rettshjelp

Kreftforeningens rettshjelp er et gratis tilbud til deg som er kreftpasient eller pårørende som har juridiske spørsmål.

Alvorlig sykdom er en livskrise som utløser mange følelser. I en slik situasjon er det ikke lett å få oversikt over juridiske spørsmål. Gjennom Kreftforeningens rettshjelp ønsker vi å gi trygghet og veiledning, slik at de som rammes av kreft skal ha en bekymring mindre.

Rettshjelpen gis av Kreftforeningens fast ansatte advokater / advokatfullmektig og våre mange frivillige jurister. Vi tilbyr råd og veiledning, og har selvsagt taushetsplikt.

Vi kan blant annet hjelpe med

• Trygderett (NAV)
  • Pasientrettigheter
  • Pasientskadeerstatning
  • Forsikringsrett
  • Arbeidsrett

Dersom du har spørsmål som gjelder andre rettsområder, kan vi bistå om vi har nødvendig kompetanse.

Vi bistår ikke i arvesaker, gjeldssaker, skattesaker og saker om pensjonsberegning.

Dersom du har andre spørsmål om kreft kan du ta kontakt med Kreftforeningens rådgivningstjeneste, der du vil treffe spesialsykepleiere og sosionomer. Vi har også tilbud om arbeidslivsrådgivning for deg som trenger råd og veiledning om kreft og arbeidsliv.

Hvor finner du oss?

Normalt er det mulig å møte våre frivillige jurister på Vardesentrene i Tromsø, Bodø, Trondheim, Stavanger, Bergen og Oslo. I Kristiansand møter du de frivillige juristene ved deres distriktskontor. På grunn av pandemien varierer vårt fysiske tilbud dessverre fra region til region. Våre frivillige jurister hjelper deg uansett der du er. Det er bare å kontakte oss på telefon eller e-post.

10 vanlige spørsmål om rettigheter

Synes du det er vanskelig å få oversikt over rettighetene dine? Her er noen vanlige spørsmål Kreftforeningens rettshjelp mottar.

Er du jurist og vil bidra som frivillig?

Stadig flere ber om hjelp. Er du utdannet jurist og har kjennskap til pasientrettigheter og trygderett? Bli med og utgjør en forskjell!