Kreftforeningens rettshjelp

Kreftforeningens rettshjelp er et gratis tilbud til deg som er kreftpasient eller pårørende som har juridiske spørsmål.

Påskestengt

Kreftforeningens rettshjelp holder stengt i perioden fra 3. april til og med 10. april. Henvendelser vil bli besvart snarest mulig etter den tid.

Alvorlig sykdom er en livskrise som utløser mange følelser. I en slik situasjon er det ikke lett å få oversikt over juridiske spørsmål. Gjennom Kreftforeningens rettshjelp ønsker vi å gi trygghet og veiledning, slik at de som rammes av kreft skal ha en bekymring mindre. Vi tilbyr råd og veiledning, og har selvsagt taushetsplikt.

Rettshjelpen tilbyr gratis råd og veiledning

Du får hjelp av en av Kreftforeningens advokater, advokatfullmektig eller av våre mange frivillige jurister.

Vi kan blant annet hjelpe med

• Trygderett (NAV)
  • Pasientrettigheter
  • Pasientskadeerstatning
  • Forsikringsrett
  • Arbeidsrett

I saker som gjelder andre rettsområder gir vi råd og veiledning såfremt vi har nødvendig kompetanse.

Dersom du har andre spørsmål om kreft kan du ta kontakt med Kreftforeningens rådgivningstjeneste, der du vil treffe spesialsykepleiere og sosionomer. Kreftforeningen har også tilbud om arbeidslivsrådgivning for deg som trenger råd og veiledning om kreft og arbeidsliv.

Kan vi møtes fysisk?

Du møter våre frivillige jurister på Vardesentrene i Tromsø, Bodø, Trondheim, Stavanger, Bergen og Oslo. I Kristiansand møter du de frivillige juristene ved deres distriktskontor. Våre frivillige jurister hjelper deg imidlertid uansett der du er. Det er bare å kontakte oss på telefon eller e-post.

10 vanlige spørsmål om rettigheter

Synes du det er vanskelig å få oversikt over rettighetene dine? Her er noen vanlige spørsmål Kreftforeningens rettshjelp mottar.

Er du jurist og vil bidra som frivillig?

Stadig flere ber om hjelp. Er du utdannet jurist og har kjennskap til pasientrettigheter og trygderett? Bli med og utgjør en forskjell!