Kreftforeningens rettshjelp

Kreftforeningens rettshjelp er et gratis tilbud til deg som er kreftpasient eller pårørende som har juridiske spørsmål.

Gratis retthjelp

Trenger du juridisk råd og veiledning?

Får du ikke sendt oss din sak, kan du ringe Kreftforeningen på telefon 21 49 49 21. Mandag–fredag, 09.00–15.30.

Du kan møte våre frivillige jurister på Vardesentrene i Tromsø, Bodø, Trondheim, Stavanger, Bergen og Oslo. I Kristiansand møter du de frivillige juristene ved deres distriktskontor.

Rettshjelpen tilbyr gratis råd og veiledning

Du får hjelp av en av Kreftforeningens advokater, advokatfullmektig eller av våre mange frivillige jurister. Vi tilbyr råd og veiledning, og har selvsagt taushetsplikt.

Vi kan blant annet hjelpe med

• Trygderett (NAV)
  • Pasientrettigheter
  • Pasientskadeerstatning
  • Forsikringsrett
  • Arbeidsrett

I saker som gjelder andre rettsområder gir vi råd og veiledning såfremt vi har nødvendig kompetanse.

Dersom du har andre spørsmål om kreft kan du ta kontakt med Kreftforeningens rådgivningstjeneste, der du vil treffe spesialsykepleiere og sosionomer. Rådgivningstjenesten gir også råd og veiledning om kreft og arbeidsliv.

10 vanlige spørsmål om rettigheter

Synes du det er vanskelig å få oversikt over rettighetene dine? Her er noen vanlige spørsmål Kreftforeningens rettshjelp mottar.

Er du jurist og vil bidra som frivillig?

Stadig flere ber om hjelp. Er du utdannet jurist og har kjennskap til pasientrettigheter og trygderett? Bli med og utgjør en forskjell!

🎙️ 5. EPISODE (DEL 1) AV K-ORDET

Selda Ekiz og søsteren Nil

I første del av denne dobbeltepisoden forteller søstrene Selda og Nil Ekiz om sjokket da de fikk vite at mamma Gulistans hodepine skyldtes en sjelden og aggressiv form for hjernekreft. Nil, som er anestesilege, fikk dårlig samvittighet. For kunne hun ha plukket opp faresignalene tidligere?