Bli frivillig i Kreftforeningens hverdagshjelp

I Kreftforeningen jobber vi for at mennesker skal kunne ta ut sitt engasjement for kreftsaken. Noen er medlemmer eller støtter oss økonomisk, mens andre bruker av sin tid til å hjelpe mennesker som opplever kreft.

En collage av bilder av folk som gjør seg klare til å gå på jobb.

Information in English

Frivillige i Kreftforeningens hverdagshjelp hjelper kreftrammede, pårørende og etterlatte med praktisk hjelp, følge og transport, og de er noen å snakke med. Du velger selv hvilke oppgaver du kan bidra med. En liten handling kan bety mye for mennesker i en sårbar situasjon. Du blir en del av et team med andre frivillige, får god opplæring og jevnlig tilbud om erfaringsutveksling og faglig påfyll. Du får dekket alle dine utgifter i forbindelse med oppdragene. Du må kunne ta minimum to oppdrag i måneden og bidra i 6 måneder eller mer.

Hva kan du bidra med?

• Utføre praktiske oppgaver i hjemmet til kreftpasienter, pårørende og etterlatte – for eksempel vasking, plenklipping, rydding, støvsuging, hagearbeid.
  • Være en å snakke med, en som lytter.
  • Bli med på tur, på kafé eller dra på besøk hjemme hos en kreftrammet, pårørende eller etterlatt.
  • Bidra med følge og transport til aktiviteter relatert til kreftsykdommen.
  • Du velger selv hvilke oppgaver du vil hjelpe til med.

Hvem ser vi etter?

• Du må ha fylt 18 år for å bidra som frivillig
  • Du må kunne utføre en eller flere av oppgavene som Kreftforeningens hverdagshjelp tilbyr
  • Du må være interessert i mennesker og trives i sosiale settinger
  • Du må mestre selvstendig jobbing og samarbeid med andre
  • Skal du bidra med kjøreoppdrag må du ha førerkort, klasse B.
  • Skal du bidra med kjøreoppdrag må du ha tilgang på bil eller kan kjøre en leiebil/delebil.
  • Du må kunne bidra i minimum 6 måneder

Alle som er frivillige hos oss er ambassadører for kreftsaken. Vi treffer mange mennesker, og noen ganger er de i en sårbar situasjon. At vi er pålitelige er derfor ekstra viktig. Vi forventer også at frivillige er snus- og røykfrie på aktiviteter i regi av Kreftforeningen.

Hvor mye tid tar det?

• Opplæring ved oppstart, e-læring og samtale med gruppeleder
  • Et besøk med hjelp til praktiske oppgaver varer i inntil to timer, reisetid kommer i tillegg
  • Det forventes at du kan gjennomføre minst to oppdrag i måneden
  • Av hensyn til de du skal hjelpe, må du kunne forplikte deg til å være frivillig i minste seks måneder
  • Ønsker du å bidra med kjøreoppdrag er det en stor fordel om du har mulighet på dagtid, da de fleste kjøreoppdrag vil være på dagtid.

Ja, jeg vil bli frivillig

Vil du bidra som frivillig? Du må ikke ha erfaring med kreft – bare ha lyst til å bidra! Hvilke aktiviteter som trenger frivillige, og hvor i landet, varierer. Meld interesse, så kontakter vi deg og forteller om hvilke aktiviteter som har behov akkurat nå.

Fyll ut kartleggingsskjema

Før du starter opp trenger vi å bli bedre kjent med deg. Svar på noen spørsmål.

Ønsker du å starte opp Kreftforeningens hverdagshjelp der du bor?

Dersom du har sett, eller ser et behov i ditt nærområde og ønsker å bidra, hjelper vi deg i gang. Kreftforeningen har lang erfaring med kreftomsorgtilbud og frivillighet, og vi gir deg de verktøyene du trenger for å etablere og drifte et tilbud sammen med dem du får med deg.

Les gjerne mer om Kreftforeningens hverdagshjelp og fyll ut kontaktskjema. Noen fra oss vil kontakte deg innen kort tid for en samtale.

Lurer du på noe? Ta kontakt!

Hanne Hovde Bye

spesialrådgiver