Kreftforeningens hverdagshjelp i Trondheim, Ålesund og Sandefjord

Information in English

Kreftforeningens frivillige tilbyr praktisk hjelp i og utenfor hjemmet, følge/transport og noen å snakke med.

Bor du et annet sted i landet enn Trondheim, Ålesund og Sandefjord? Se våre nettsider om følgetjenesten, hverdagshjelpen og veiviseren for informasjon om hvilke tilbud som finnes der du bo.

Kreft kan tappe kroppen for krefter. Vanlige gjøremål kan bli et ork. Det er vanlig å ha behov for ekstra hjelp når man blir syk. Men mange synes det er vanskelig både å spørre om hjelp, og ta imot hjelp. Våre frivillige ønsker å hjelpe deg.

I Kreftforeningens hverdagshjelp hjelper våre frivillige deg med praktiske gjøremål, som gjør at du kan bruke energien din til det du vil.

Tilbudet er til deg som er syk, pårørende eller etterlatt og det er helt gratis.

Vi tilbyr hjelp i seks måneder, med mulighet for forlengelse ved behov og kapasitet.

Vi kan hjelpe deg med:

Praktisk hjelp

Våre frivillige bidrar med praktisk hjelp der du bor, både innendørs og utendørs. Dere blir enige om når hjelpen skal utføres. Besøket med praktisk hjelp varer i inntil to timer og de frivillige kan komme én gang i måneden.

Følge og transport

Våre frivillige tilbyr følge og transport til aktiviteter relatert til kreftsykdommen (eksempelvis sykehus, lege, rehabilitering, Vardesenter). Den frivillige henter deg hjemme og bringer deg dit du skal.

Noen å snakke med

Våre frivillige er til for deg og kan bli med deg på tur, på kafé eller komme på besøk. Du og den frivillige finner et tidspunkt som passer for dere. Våre frivillige er gode til å lytte og gleder seg til å bli kjent med deg.

Slik kan du få hjelp

Registrer deg for å få hjelp

Registrer deg og meld inn behov for hjelp på det stedet du bor:

Bor du et annet sted i landet? Se våre nettsider om følgetjenesten, hverdagshjelpen og veiviseren for informasjon om hvilke tilbud som finnes der du bo.

Last ned appen Nyby

Du kan laste ned appen Nyby for å melde inn ønske om hjelp. Ønsker du ikke laste ned appen, kan du ringe oss på telefon 21 49 49 21.

Slik laster du ned appen.

Fyll ut skjema om hva slags hjelp du ønsker

For å kunne gi deg/dere den hjelpen dere trenger, har vi behov for litt mer informasjon om hva slags hjelp du ønsker

Gi oss en tilbakemelding

Har du fått hjelp i 6 måneder og ønsker å gi oss en tilbakemelding og/eller be om mer hjelp?

Ønsker du å starte opp Kreftforeningens hverdagshjelp der du bor?

Dersom du har sett, eller ser et behov i ditt nærområde og ønsker å bidra, hjelper vi deg i gang. Kreftforeningen har lang erfaring med kreftomsorgtilbud og frivillighet, og vi gir deg de verktøyene du trenger for å etablere og drifte et tilbud sammen med dem du får med deg.

Ja, jeg vil bli frivillig

Vil du bidra som frivillig? Du må ikke ha erfaring med kreft – bare ha lyst til å bidra! Hvilke aktiviteter som trenger frivillige, og hvor i landet, varierer. Meld interesse, så kontakter vi deg og forteller om hvilke aktiviteter som har behov akkurat nå.

Lurer du på noe?

Kontakt oss, så hjelper vi deg.

Hanne Hovde Bye

spesialrådgiver

hanne.hovde.bye@kreftforeningen.no

Last ned appen Nyby gratis på mobil eller nettbrett

Slik gjør du det:

• Gå inn i App Store eller Google play
  • Søk etter Nyby. Klikk Hent og Installer.
  • Når installeringen er ferdig, klikk Åpne. Du kan også åpne Nyby ved å finne Nyby-appen på din hjemskjerm. Klikk Kom i gang.
  • Fyll inn informasjonen du blir bedt om (navn, telefon, bosted). Du får automatisk opp grupper relevant for ditt sted. Finn «Få hjelp av Kreftforeningens hverdagshjelpen»
  • Be om hjelp fra hverdagshjelpen og skriv inn hva slags hjelp du ønsker.
  • Du vil nå bli kontaktet av en av våre frivillige.