Hvordan sørge for nok skygge på uteområdene i barnehagen?

Barn velger ofte et svalt og skyggefullt sted, hvis de har muligheten. Barnehager som har lite skygge på uteområdene kan ta kontakt med kommunen eller barnehagens eier og be om hjelp.

Eksempler på tiltak som gir barna mulighet til å være ute uten at de må være direkte i intens sol:

• plante trær – å dyrke frukt og bær sammen med barn er en hyggelig og lærerik aktivitet
  • bygge skyggetak/pergola. Kan med fordel kombineres med planter som klatrer og gir litt skygge
  • henge opp solseil
  • få bygget en lavvo eller lignende, som både gir god skygge og er spennende å leke i

Hytter av piletrær

Kværnerdalen barnehage i Oslo har fått laget to fine hytter av piletrær. De deler gjerne ideen med andre, og kan fortelle at hyttene brukes mye, barna har rollelek der, de «bor» i hyttene – der kan de være i fred.

Bilde av hytte laget av piletrær, i en barnehage.
Hytter av piletrær er et glimrende eksempel på skyggetiltak som også skaper gode forhold for lek i barnehagen.

Solseil

Det finnes en rekke solseil på markedet, i ulike prisklasser. Noen leverandører gir rabatt ved kjøp av solseil:

• Minuteplass.no gir femten prosent rabatt og gratis frakt. Oppgi kampanjekoden «Kreftforeningen» når dere bestiller. Firmaet donerer også fem prosent av salgssummen for hvert solgte solseil i denne kampanjen til Kreftforeningen.
  • Solsejl.dk i Danmark gir norske barnehager 20 prosent rabatt på solseil. For å få rabatten skriver dere «Kreftforeningen» i feltet: Rabatkode.

Kreftforeningen kjenner ikke til kvaliteten på de ulike produktene.

Er barnehagen deres Solsmart?

Over 2000 barnehager er med. Det er enkelt og gratis, og dere får gode tips til solrutiner og lærerike aktiviteter dere kan gjøre sammen med barna.