Solsmart barnehage

Rundt 2000 barnehager har valgt å være Solsmart barnehage. De får tips til gode solrutiner, og til lærerike aktiviteter så barna kan lære om sola. Det er enkelt og gratis å bli med.

Ved å være Solsmart barnehage viser dere at dere tar godt vare på barn og voksne. Husk at solbeskyttelse også er skadeforebygging.

Dette får Solsmarte barnehager

• tips til å etablere gode solrutiner
  • digitale nyhetsbrev med råd om solbeskyttelse
  • ideer til aktiviteter så barna kan leke og lære om sola
  • gratis informasjonsmateriell om barn og sol

Det er helt gratis for barnehagen å bli med.

Sjekkliste for Solsmarte barnehager

Barn og voksne skal ha trygg utetid også på solrike dager.

• Vi legger opp dagen slik at spising, aktiviteter og lek kan skje i skyggen eller inne når sola steker
  • Vi passer på at barna har på lette klær og noe på hodet
  • Vi smører barna godt med solkrem med minimum faktor 30 før vi går ut om formiddagen
  • Vi smører barna på nytt etter to timer, og hvis de har badet eller svettet bort kremen
  • Voksne er gode rollemodeller og beskytter seg i sola
  • Vi kontakter kommunen/barnehagens eier hvis vi mangler skyggemulighet
  • Vi oppfordrer til at barna har med solhatt og solkrem i barnehagen
  • Vi minner foreldre på barnehagens solrutiner hver vår

Vurder barnehagens solrutiner årlig, diskuter dem med medarbeidere og foreldre, og gjør endringer ved behov. Hvilke punkter fungerte bra denne sesongen? Er det noe dere vil endre før neste sommer? Solrutinene får best effekt hvis barnehagen og foreldre samarbeider, så alle er klar over hvilke rutiner som gjelder. Kanskje dere vil planlegge en Soldag eller Soluke?

Sjekk UV-indeks for å se hvor sterke solstrålene er

Mange synes det kan være vanskelig å vite når sola er sterk. Jo høyere sola står på himmelen, desto mer intense er strålene. UV-indeks sier noe om hvor intense strålene er, og dette kan du sjekke flere steder:

• YR eller i YR-appen på telefonen, under menyvalget I nærheten
  • Norsk institutt for luftforskning
  • Appen «Været» på Iphone viser også UV-indeks, eller du kan laste ned appen UV index, som den danske kreftforeningen har utviklet.

Mangler dere skygge i barnehagen? Gode skyggeplasser kan lages ved å plante busker og trær, bygge en levegg eller henge opp solseil. Se flere tips til hvordan vi kan sørge for nok skygge.

Hvorfor må vi unngå mye sol?

Litt sol er bra, men får vi for mye intens sol, kan det være skadelig. Se denne korte filmen, så blir det enklere å forstå hvorfor vi bør unngå for mye sol. Hva skjer egentlig når vi blir solbrent (youtube.com)?

Kan man bli solbrent når det er overskyet? Holder det å bruke solkrem, og hva med melaninrik hud? Vi har samlet svar på spørsmål mange lurer på.

Tips til aktiviteter

Gjennom leker og aktiviteter kan barna på en morsom måte få lære at litt sol er bra, men at vi må beskytte oss så vi ikke blir solbrent. Kanskje dere vil ha en Soluke? I vårt aktivitetshefte får du mange gode tips.

Foto: iStock

Skriv ut deres eget Solsmart-bevis

Heng beviset på oppslagstavlen som påminnelse til barn, foreldre og ansatte

Gratis materiell

Lær solvett av skilpadden Solfryd og vennene hennes, bestill en værplakat eller barnebok om at det er lurt å beskytte seg i sola når man er på ferie. Materiellet er gratis, dere betaler kun porto og ekspedisjonsgebyr.

Illustrasjon av barn som leker i skyggen under et tre