#førpåklok

Nesten halvparten av alle tarmkrefttilfeller har sammenheng med levevaner. Selv om det ikke finnes noen garanti mot å få kreft, kan mye gjøres for å minske risikoen.

Det er mange gode råd for god helse, men prøver man å gjøre alt ender man fort opp med å gjøre ingenting. Her kan du velge fem råd og tiltak som best passer deg og ditt liv og som du kan begynne å følge opp i hverdagen. Last de ned så du husker dem, og del de gjerne med andre.

Bli førpåklok og minsk risikoen for tarmkreft og mange andre sykdommer.

Derfor er det sunt å tenke grovt

Fiber i grovbrød feier tarmen som en feiekost. Det reduserer risikoen for tarmkreft.

Hvordan kan DU bli mer førpåklok?

Vi tar flere hundre valg hver dag, blant annet om hva vi skal gjøre og hvor mye vi beveger oss. Ved å aktivt ta noen små, sunnere valg når du er i matbutikken, lager mat eller skal et sted, så kan du bidra positivt til din egen helse. De små stegene teller.

Bli medlem

Som medlem i Kreftforeningen gir du viktig støtte til kreftforskning og en sterkere stemme til kreftsaken.
Det koster 360 kr i året, eller 195 kr om du er pensjonist eller student.

Bilde av en dame som jobber i vår rådgivningstjeneste

Trenger du å snakke med noen?

Hos Kreftforeningens rådgivningstjeneste treffer du erfarne fagfolk som har god tid til å snakke med både barn og voksne.
Det er helt gratis.

_____ Stiftelsen Dam Logo

Førpåklok er et samarbeidsprosjekt for Kreftregisteret og Kreftforeningen,
støttet av Stiftelsen Dam.