Fakta om Innsamlingsaksjonen 2024

Hvordan sier vi det?

Årets tema:

Gentesting

Ingen går gjennom livet uten å bli berørt av kreft. Gentesting gjør at flere kreftpasienter overlever.

Tematekst Kreftforeningens innsamlingsaksjon 2024

Ingen går gjennom livet uten å bli berørt av kreft. Det er brutalt, men sant. Når en vi kjenner, er glad i eller til og med elsker, får kreft, er vårt største ønske at de skal bli friske igjen. Vi vil at de skal få den aller beste behandlingen. Vi vil ikke miste dem.

Flere og flere kommer dessverre til å få kreft i årene som kommer. Heldigvis vil de fleste overleve, men vi har fremdeles mange liv å redde.

For noen vil sykdommen spre seg, og legene kan gå tomme for livreddende medisiner. Disse pasientene skal få tilbud om en gentest av svulsten, som kan fortelle hvilken behandling som har best effekt. Hvis flere får skreddersydd behandling tidligere, vil flere få lange, gode liv.

Pengene fra Kreftforeningens innsamlingsaksjon går til forskning slik at alle kreftpasienter som kan ha nytte av det, får tilbud om en gentest og den beste behandlingen basert på resultatene.

Støtt forskning på morgendagens kreftbehandling. For alle som lever med kreft nå – og for alle som kommer til å få det.

Ingen går gjennom livet uten å bli berørt av kreft.

Hva går pengene til?

Formålet med Kreftforeningens innsamlingsaksjon i år er at flere kreftpasienter med spredning skal få lange, gode liv. Det skal vi få til ved å gi alle kreftpasienter med spredning tilbud om en gentest av selve kreftsvulsten, og mer presis, effektiv behandling. Midlene fra aksjonen går derfor til:

• å gi kreftpasienter med spredning tilbud om en gentest
  • forskning på persontilpasset kreftbehandling

Årets aksjonsform

2024 blir det første året der ingen går med bøsse, men alle vil ha en A4-plakat med QR-kode og Vipps-nummer. Det betyr at vi ikke kan ta imot kontanter. Innsamlerne rundt i hele landet vil allikevel oppsøke folk der de bor og oppfordre dem til å vippse. Dersom noen ønsker å gi kontanter, skal vi hjelpe dem over til Vipps eller andre giverløsninger. Innsamlerne får med seg små kort med oversikt over alternative givermåter som kan gis ut ved behov. Noen ytterst få innsamlere i noen distrikter vil også i år ha med seg bøsser og samle inn kontanter.

Vi sier det slik: Våre innsamlere tar imot din gave på Vipps – ta vel imot dem.

Fakta om aksjonen

• Kreftforeningens innsamlingsaksjon er en landsomfattende dugnad for kreftsaken og Norges nest største innsamlingsaksjon.
  • Siden 2006 har Kreftforeningens innsamlingsaksjon samlet inn over 470 millioner kroner til kreftsaken.
  • I 2024 gjennomføres aksjonen fra 4.–10. mars.
  • Flere tusen innsamlerne går fra dør til dør og oppfordrer folk til å støtte aksjonen via Vipps eller andre givermåter. Aksjonen er kontantfri.
  • I år kan alle som vil, både privatpersoner og bedrifter, samle inn penger til Kreftforeningens innsamlingsaksjon.
  • Målet er å samle inn mest mulig penger til gentesting og forskning på persontilpasset kreftbehandling.

Fakta om gentesting

• Hos de aller fleste av de cirka 11 000 som årlig dør av kreft i Norge, har sykdommen spredt seg og legene har gått tomme for livreddende behandling. Hadde disse pasientene blitt gentestet, kunne situasjonen vært en helt annen.

• Akkurat nå pågår det en revolusjon i forståelsen av kreft. Hvilken del av kroppen som har kreft, er ikke like viktig som før. I stedet er egenskapene i pasientens kreftsvulst avgjørende for å stille en presis diagnose. Vi går fra å tenke organ til genetikk.

• Gentesting kan gi viktig informasjon om hvordan svulsten vokser, utvikler seg og reagerer på behandling. Da kan pasienten få skreddersydd kreftbehandling.

• Krefteksperter anslår at gentester og tilpasset behandling i dag gir nytte til rundt 15 prosent av pasientene, men at dette kan øke til mer enn det dobbelte dersom alle kreftpasienter med spredning, rundt 10 000 per år, får tilbud om utvidet gentest tidlig i forløpet.

• Vi trenger mer forskning på om eksisterende medikamenter kan ha effekt på kreft i andre organer enn de blir brukt til i dag. Vi må også utvikle ny kreftbehandling tilpasset de genfeilene som oppdages gjennom gentesting, men som vi i dag ikke har behandling for.

• Gentesting gir flere kreftrammede lange, gode liv.