Innføring i komitearbeid

Komiteer er kjernen i Kreftforeningens innsamlingsaksjon. En komité kan for eksempel være et russekull, en ungdomsskoleklasse, et bygdekvinnelag eller et idrettslag. Hovedoppgaven til en komité er å organisere innsamlingsaktiviteter.

Kreftforeningens innsamlingsaksjon er først og fremst en dør-til-dør-aksjon, og en viktig del av komiteene arbeid er å rekruttere innsamlere som kan banke på dører og samle inn penger. Skolekomiteene vil i årets aksjon organisere dør-til-dør-aksjoner der innsamlerne går uten bøsser, men tar imot penger på Vipps.

I tillegg til dør-til-dør-aksjonen, anbefales alle komiteer å opprette en digital innsamling, for å nå enda flere givere.

Roller og oppgaver i komiteen

Én i komiteen må være hovedansvarlig for Kreftforeningens innsamlingsaksjon og være Kreftforeningens kontaktperson. Denne personen sørger for at alle oppgaver og ansvar er fordelt, og at viktige frister blir overholdt.

Å verve nok innsamlere er en stor og viktig jobb. Innsamlerne
registrerer seg på SMS og en verveansvarlig kan følge med i bøssebærerdatabasen.

denne siden kan dere opprette digital innsamling som kan deles i sosiale medier og på e-post. Dette er en fin kanal for å be om gaver fra lokale bedrifter og næringsliv. Én i komiteen må opprette innsamlingen, men alle kan spre den i sitt nettverk.

Dere vil motta materiell som skal brukes til innsamlingen. Én person må være ansvarlig for dette, og sørge for å dele det ut til de som skal være med på aksjonen.

Når innsamlerne skal ut, må de vite hvor de skal gå. I noen tilfeller har Kreftforeningen kart dere kan bruke, men andre steder må dere selv prøve å innhente kart. Før aksjonsdagen bør dere kjenne kartene slik at for eksempel de som har bil får kart som ligger lengst unna. Dersom dere ikke får nok innsamlere til å dekke hele deres område, må dere sørge for at de kartene med flest husstander, eller der dere tror dere kan samle inn mest penger, blir besøkt først.

Gjennom pressen kan komiteen forberede folk på at bøssebærerne kommer. Én i komiteen må kontakte lokale medier og informere om aksjonen, saken og deres engasjement.

Synlighet og tilstedeværelse i sosiale medier er også en viktig jobb for PR-ansvarlig.