Noe annet enn dør til dør?

Det er mye man kan gjøre for å skape engasjement og oppmerksomhet rundt aksjonen. Her er forslag og ideer som dere kan gjennomføre!

Arranger en fargedag/temadag

Det har blitt vanlig å ha rosa dag og blå dag og lignende på mange videregående skoler. Så for å få opp engasjementet rundt Kreftforeningens innsamlingsaksjon er det en god ide å arrangere en temadag før aksjonsuken.

Her må alle kle seg i en eller flere av Kreftforeningens farger. Man kan får sponset kaffe og boller eller vafler fra for eksempel et lokalt bakeri, kantina eller matfagklasse på skolen. Har elevene på seg fargeklær OG har vervet deg som bøssebærer, får de en bolle og kaffe. Det kan også være en idé å ha en uttrekkspremie. Alle som registrerer seg (har på klær og har meldt seg som bøssebærer) er med i trekningen av en premie denne dagen. I tillegg kan det være lurt å ha en eller to uttrekkspremier blant de som har gjennomført og gått fra dør til dør når vi kommer til selve aksjonsuken. I lunsjen har man også aksjonsleker, som Mesternes mester, Farmen eller planken og så videre.

Dersom dere har hatt challenger etter innsamlet beløp, så blir en av disse fremført på denne dagen i lunsjen. Det kan være en av de lavere challengene som at lærerne opptrer med Beyonce-dans eller at noen spiser chilli eller lignende. Det blir en slags kick-off til aksjonen. Målet er oppmerksomhet og å få vervet enda flere innsamlere.

Challenger

Utfordringer, ikon

Sett dere flere delmål for innsamlingen. Når vi når XX.XXX kr skal russepresidenten farge håret rosa, rektor synge i kantina, lærerne danse, noen i russestyret vokse leggene, hoppe på sjøen og så videre. Her er det bare å være kreative (men hold det sikkert og lovlig selvfølgelig!). Dette er en mulighet til å lage engasjement i sosiale medier og blant elevene. Hvem vil vel ikke se ordføreren bade i 10 minusgrader? (NB: Hvis dere utfordrer offentlige personer, vær sikker på at de er med på det først da!)

Panting for kreft

Panting er effektivt og kan kreve lite innsats. Hvis man tidlig setter ut pantestasjoner, så ligger det ganske mye penger i det. Her kan også elevene jobbe opp mot bedrifter og be om pant eller invitere inn bedrifter til å sette ut pantestasjoner hos seg. I tillegg kan man selvfølgelig også samle inn pant fra dør til dør eller gjennom en donasjonsordning, men dette krever ekstra innsats utover det å kun sette opp en pantestasjon selvfølgelig. En panteboks vil gi god synlighet hos russen fram til aksjonsuka.

Pante flasker, ikon

Fakkeltog mot kreft

I februar når det enda er ganske mørkt, så kan man arrangere et lokalt fakkeltog. For å tenne et håp om kreftsaken, kjenne på samhold og å skape oppmerksomhet om Kreftforeningens innsamlingsaksjon som snart skal gjennomføres. Få med næringslivet på arrangementet med spons. Deltakerne vippser frivillige donasjoner. Og sørg for å knytte den digital innsamlingen opp mot fakkeltoget. Dette er med på å skape oppmerksomhet rundt aksjonen. Kan arrangeres på tvers av vgs-er.

Hundevasking

Hundevasking- istedenfor kakesalg. Hundevaskestasjon. Alle kan komme og vaske hundene sine.

Loddsalg

Lag en utlodning, basar eller auksjon. Her kan dere få premiere fra alt fra frisøren, kiosken, restauranter, Rema 1000 og så videre. Mange er villig til å gi en liten premie til et godt formål.

Bingo/loddsalg, ikon

Løp eller fjelltopp

Bestige en topp, ikon

Arranger et løp på en viss lengde eller tid. Alle skaffer seg sponsorer og for hver kilometer / minutt / og så videre så donerer folk XX kroner. Eller få med dere en sponsor som for eksempel donerer XX kroner per person som registrerer seg på en varde/fjelltopp eller lignende naturlig sted for dere. Her er det mulig å lage mye engasjement, man får folk ut på tur og det er fint for alle å vite at man bidrar til å gi ved å bare registrere seg. Man trenger ikke å ha penger å gi selv.

Salg av egenproduserte produkter

Elever som har entreprenørskap kan lage et produkt, som for eksempel kan være et lokalt handlenett som de selger til inntekt for Kreftforeningens innsamlingsaksjon. Alt overskudd går til saken. Disse kan også selges andre steder enn på skolen. På butikksenteret, Coop-en og så videre. For å engasjere flere kan man arrangere en konkurranse hvor alle kan sende inn design, og så er det vinnerdesignet som kommer på produktet. Russen lager jo sine egne gensere og så videre, så dette kan være en kul ekstra greie de vil ha i russetiden.

Miljø og bærekraft

Skaff en sponsor som gir en donasjon dersom russen gjør en jobb i et visst antall timer. Det kan for eksempel være å rydde et område for søppel og plastavfall, at dere bruker X timer til å aktivisere de eldre på sykehjemmet eller noe annet samfunnsnyttig som dere kjenner til er mulig å få til i deres område. Sponsorer kan være lokale hjørnesteinsbedrifter, sparebanken eller kommunen/fylkeskommunen.

Giving Tuesday

29. november er Giving Tuesday. Den er det mye aktivitet rundt omkring etter Black Friday. Bruk Giving Tuesday aktivt på skolene for å gi bort et løfte om å gå som innsamler.

Klessalgdag på skolen

Her kan man kombinere bærekraft, gjenbruk og aksjon. Alle kan ta med seg x antall plagg hver som de ikke bruker lenger. Disse henges på stativ i kantina eller andre egnede steder, og så setter man på prislapp. Betaling skjer på Vipps til deres vippsnummer. Man kan også ha et eget stativ med klær som folk har laget, strikket, sydd og så videre.

Engasjere lærere

Å få med lærerne mer som engasjerte i aksjonen, vil også engasjere elevene. Og det skaper en kultur på at alle engasjerer det. De er del av challenger. Ex. Når vi XX.XXX kr, skal lærerne gjør YY. Man kan også utfordre lærerne til å ha interne konkurranser. For eksempel første lærergruppe til å nå 10 000 kr.

Kalender

Lage en kalender som russen selger til inntekt for Kreftforeningens innsamlingsaksjon.

Skape engasjement

Lag en «fem på gata» der videregåendeelever går og spør de som er voksne hva de egentlig synes om at russen kommer på døra. De fleste vil synes det er en hyggelig sak. Det er med på å skape samholdet mellom generasjoner. Kan få dobbelt markedsføringsverdi. Vi er ute og prater om Kreftforeningens innsamlingsaksjon, og vi får materiale som vi kan bruke opp mot å si at det er en fin ting som en motivasjon til å verve innsamlere. Lokalt innhold er det beste. NB: Når dere har gjennomført et arrangement eller event, ta vare på oppskriften og alle kontakter og hva dere har gjort, sånn at dere kan gi notatene videre til neste års russ. Da blir deres jobb enda enklere.