Kurskatalog

Her finner du oversikt over kurs, opplæring og andre kompetansehevingsmuligheter som er tilgjengelig for deg som frivillig i Kreftforeningen.

Basiskurs

Denne e-læringen er ment for deg som på en eller annen måte er tilknyttet frivilligheten i Kreftforeningen.

Dette kurset gi økt forståelse av din rolle, hvordan Kreftforeningen er organisert og hvordan vi sammen kan jobbe for å nå Kreftforeningens mål:

• Færre skal få kreft
  • Flere skal overleve kreft
  • Bedre livskvalitet for pasienter og pårørende

Gå til e-læring (xtramile.no)

Aktivitetsopplæringer

Her finner du kurs og opplæringsløp knyttet til den enkelte aktivitet. Noen av aktivitetene har bare e-læring andre har en kombinasjon av e-læring, nettbaserte kurs og fysiske kurs.

Frivillige i Kreftforeningen lager mat.
Lunsj ved vardesenteret i Trondheim 28. mai 2019. Foto: Ole Martin Wold

Aktivitetsopplæring for deg som er frivillig ved en til en-tilbudene foregår i tre deler.

• E-læring
  • Digitalt aktivitetskurs for frivillige i Kreftforeningens hverdagshjelp.
  • Oppfølging av gruppeledere eller kontaktperson.

E-læring

E-læringen kan du ta når du vil. Den har som mål å gjøre deg bedre kjent med hva Treffpunkt er, hvordan det organiseres og rollen som frivillig.

Gå til e-læringen (xtramile.no)

Aktivitetskurs

Aktivitetskurset skal gjøre deg tryggere i rollen som frivillige ved Kreftforeningens hverdagshjelp. Her får du lære om hvordan kreft og kreftbehandling påvirker pasienten og de pårørende, bruk av verktøy for gode samtaler og mye mer.

Kurset organiseres digitalt. Ta kontakt med gruppeleder eller rådgiver eller se på kurs.kreftforeningen.no for å få informasjon om når neste kurs arrangeres.

Oppfølging av gruppeleder eller kontaktperson.

Når du begynner som frivillig får du oppfølging av gruppeleder eller kontaktperson slik at du kan føle deg trygg på at du løser arbeidsoppgavene godt.

I innsamlingsaksjonen er det flere forskjellige roller som får litt forskjellig opplæring.

• Skolekoordinator
  • Aksjonsgruppe
  • Bøssebærer

Skolekoordinator:

• Felles samling
  • Tema-/fokusmøter

Aktivitetsopplæring for deg som er skolekoorinator består av en samling for alle skolekoordinatorer i distriktet. Enten på distriktskontor eller digitalt.

Videre gis det innføring i formidlingsteknikk og andre relevante temaer.

Underveis i perioden er det jevnlige teamsmøter med oppfølging knyttet til gjeldende arbeidsoppgaver og fokusområder.

Komiteer:

Komiteene får sin opplæring og oppfølging etter behov. Ansvar for opplæringen ligger hos skolekoordinator eller annen kontaktperson.

Bøssebærere:

Kort introduksjon på stedet.

Alle frivillige i rettshjelpen har avlagt juridisk embetseksamen/master i rettsvitenskap. Nedenfor beskrives den opplæringen som skal gjennomføres ved oppstart som frivillig jurist i Kreftforeningen.

Aktivitetsopplæringen for jurister består av to deler:

• Aktivitetskurs for frivillige jurister
  • Aktivitetskurs for den aktiviteten man er tilknyttet.
    • Vardesenterkurs
    • Temakafekurs

Aktivitetskurs for frivillige jurister gjennomføres av ansatte fra hovedkontoret, enten fysisk ved distriktskontorene eller digitalt via Teams.

Frivillige jurister som er tilknyttet vardesenter eller temakafe skal også ha aktivitetsopplæring for den aktiviteten de er tilknyttet. Dette gjennomføres av det aktuelle distriktskontoret. Les mer om disse nedenfor.

Videre oppfølging og kompetanseheving.

Frivillige jurister følges opp av kontaktperson og inviteres jevnlig på kurs, temamøter og liknende.

Lokalt følges man opp av kontaktperson eller gruppeleder knyttet til vardesenteret eller temakafe.

Aktivitetsopplæring for deg som er frivillig i Stafett for livet vil variere noe i form fra sted til sted. men i hoved sal består den av

• Aktivitetskurs
  • Gruppeetablering i arbeidsgruppene
  • Rolleavhengig arbeid og oppfølging
    • Frivillige i arbeidsgruppe deltar på planlegging i sin gruppe
    • Ledere for arbeidsgruppe deltar i tillegg på ledermøter.

Etter endt opplæring er det fellesmøter med kompetanseheving og erfaringsutveksling.

Aktivitetsopplæring for deg som er frivillig på Temakafe foregår i tre deler.

• Aktivitetskurs for temakafe
  • Opplæring på stedet / fadderordning

Gå til e-læringen (xtramile.com)

Aktivitetskurs

Aktivitetskurset skal gjøre deg tryggere i rollen som vertskap på Temakafe. Her får du med innsikt i formålet med Temakafé og for mål og strategi for Kreftforeningen.

Kurset organiseres lokalt. Ta kontakt med gruppeleder eller rådgiver for å få informasjon om når neste kurs du kan delta på arrangeres.

Opplæring på stedet.

Når du begynner som frivillig får du tett oppfølging av gruppeleder og andre erfarne frivillige som viser deg hvordan Temakafé organiseres lokalt.

Aktivitetsopplæring for deg som er frivillig på treffpunkt foregår i tre deler.

• Aktivitetskurs for treffpunkt frivillige

E-læring

Elæringen kan du ta når du vil. Den har som mål å gjøre deg bedre kjent med hva Treffpunkt er, hvordan det organiseres og rollen som frivillig.

Gå til e-læringen (xtramile.no)

Aktivitetskurs

Aktivitetkurset skal gjøre deg tryggere i rollen som voksen på Treffpunkt. Her får du lære om hvordan kreft og kreftbehandling påvirker familien, bruk av samtaleverktøy for å snakke med barn i sorg og krise og mye mer.

Opplæring på stedet.

Når du begynner som frivillig får du tett oppfølging av gruppeleder og andre erfarne frivillige som viser deg hvordan treffpunktet organiseres lokalt.

Aktivitetsopplæring for deg som er frivillig på Vardesenter foregår i tre deler.

• Aktivitetskurs for vardesenter
  • Opplæring på stedet / fadderordning

Gå til e-læringen (xtramile.com)

Aktivitetskurs

Aktivitetskurset skal gjøre deg tryggere i rollen som vertskap på Vardesenter. Her får du med innsikt i formålet med Vardesenter, formål og strategi for Kreftforeningen og mye mer.

Opplæring på stedet.

Når du begynner som frivillig får du tett oppfølging av gruppeleder og andre erfarne frivillige som viser deg hvordan arbeidet på Vardesenteret organiseres lokalt.

Ledelse av frivillige

Gruppeleder har ansvar for ulike oppgaver knyttet til driften av tilbudet og oppfølgingen og ledelse av mindre eller større grupper av frivillige. Gruppeleder samarbeider med rådgiver i Kreftforeningen. Alle som er frivillige og ansatte i Kreftforeningen er ambassadører for kreftsaken og er Kreftforeningens ansikt utad.

Innføring i ledelse av frivillige for deg som er gruppeleder ved en av Kreftforeningens aktiviteter.
Kurset tar for seg en rekke grunnleggende prinsipper ved ledelse generelt og ledelse av frivillige spesielt.

Gå til e-læring (xtramile.no)

Andre kurs

Her finner du en samling av andre kurs og e-læringer som kan være relevante for deg.