Om Kreftforeningens juleaksjon

I julen henges det opp tusenvis av julestjerner på norske sykehus og sykehjem, gitt av folk fra hele landet. Med hver stjerne gir vi glede og håp – og livsviktig støtte til kreftforskning.

En sykepleier gir en pasient en julestjerne.

Stjernen er et symbol på håp. Flere må tilbringe julen på sykehus. Vi ønsker å vise at det er mange som tenker på dem. Når du kjøper en julestjerne, henger vi opp julestjerner på det sykehuset eller sykehjemmet du velger.

Den henger i fellesområder hvor pasienter, pårørende, ansatte og besøkende kan få glede av dem fra midten av november og gjennom adventstiden og julen. Pengene fra stjernesalget går til livsviktig kreftforskning, slik at flere kan komme hjem til jul, nyttår og alle andre dager i året.

Stjernen fra Kreftforeningen blir et lysglimt som symboliserer håp, og det er noe som er ekstra viktig for oss å gi pasienter og pårørende

Amalie, sykepleier radiumhospitalet
For Silje Holteberg (42) har håpet vært ekstremt viktig gjennom hennes kreftsykdom. Kreftforeningen ble med henne på kontroll da hun skulle få en viktig beskjed på sykehuset.

Kreftforeningens juleaksjon

I 2022 fylte juleaksjonen 10 år, og det ble feiret med helt nye stjerner designet av Design- og arkitekturfirmaet Snøhetta. Siden aksjonen startet opp for nå 11 år siden, har nordmenn som kjøper stjerne til jul, bidratt med 230 millioner kroner til Kreftforeningens arbeid for kreftrammede.

Støtt Kreftforeningens juleaksjon – kjøp en stjerne

Kreftforeningens juleaksjon handler om å lyse opp sykehus i en mørk førjulstid og å støtte forskning, slik at flere skal få komme hjem til jul, nyttår og alle andre dager i året.