Aktivitetene under Kreftsakens vinterleker

Kreftsakens vinterleker skal gi deg som har eller har hatt kreft og dine pårørende mulighet til å prøve ut mange nye og spennende vinteraktiviteter.

et par personer som sitter på toppen av et snødekt underlag.

Under vinterlekene får du mulighet til prøve ut ulike aktiviteter som skiskyting, alpint, trugetur, snowboard og skilek. Eller kanskje vil du teste ut vår nye aktivitet av året: Hopp i en liten, mobil hoppbakke? Er du ny og usikker på langrenn, kan du få skikurs med tidligere langrennsløper Hilde Gjermundshaug Pedersen hvor hun lærer deg litt om skiteknikk og balanse.

For barnefamilier har vi hundespannskjøring på fredag. For de som velger dette, er det ankomst torsdag kveld.

Alle aktiviteter er ledet av våre dyktige aktivitetsledere som vil lære deg underveis slik at du får en best mulig opplevelse.

Du trenger ingen forkunnskaper for å være med, du deltar ut fra egne forutsetninger.

Du kan melde deg på inntil to ulike aktiviteter, en før lunsj og en etter lunsj.
Det er begrenset med plasser på hver aktivitet, så være tidlig ute slik at du får plass på den aktiviteten du ønsker deg mest.

Her følger du en aktivitetsløype med langrennsski på beina, hvor du kobler sammen skiferdigheter med lek og spennende øvelser. Veldig fin familieaktivitet. Det er to løyper og du kan velge når du kommer.

Innføring i skiskyting hvor man får prøve å skyte på blink på skiskytterarenaen. Etter litt øvelse, legges det opp til noen uhøytidelige stafetter. Her kan du få opp pulsen litt og forsøke å treffe blink! For barn under 10 år så vil det være laserskiskyting. For å prøve ut skiskyting trenger man ikke å ha ski på bena.

Få økt skiglede og skiferdigheter i slalåmbakken. Det legges opp til parallellslalåm, og løyper med kuler og hopp etter ferdighetsnivå.

• Nybegynner: Du har aldri hatt slalåmski på bena og ønsker å prøve.
  • Litt øvet: Du har litt erfaring med slalåm, men følger deg ikke helt trygg i den store bakken, eller du trenger litt oppfriskning.
  • Øvet: Du kjører for deg selv i skibakken.

Snowboard: Få økt skiglede og skiferdigheter i bakken med snowboard! Det legges opp til spennende løyper etter ferdighetsnivå.

• Nybegynner: Du har aldri prøvd snowboard.
  • Øvet: Du kjører for deg selv i skibakken.

Hilde Gjermundshaug Pedersen er fra Ringsaker og tidligere VM- vinner på ski. Hun har også drevet med skiorientering. På skikurset lærer hun deg både skiteknikk og hvordan finne balansen med ski på beina. Passer perfekt for deg som er nybegynner eller som ønsker å bli tryggere i skisporet.

Skihopping er en helt ny aktivitet i 2024. I en mobil hoppbakke kan du forøke deg på skihopping med miniski! Passer kanskje aller best for barn i skolealder.

Jan Kåre Heiberg med venner kjører dere i hundespann! Vi inviterer barnefamilier til hesteridning og hundespannskjøring. Denne aktiviteten foregår fredag, og ankomst er derfor torsdag kveld. Hundespannskjøring er dessverre fullbooket.

Har du/dere lyst til å være litt i aktivitet før der reiser hjem på søndag? På Camp Sjusjøen er det flere ulike aktiviteter som dere kan bli med på!
Her vil også de som ikke fikk plass/hadde mulighet for hundespannskjøring på fredagen få mulighet til å prøve ut det. NB! Begrenset antall plasser.

En gruppe mennesker som rir på hester i snøen.
Foto: Maria Munsters

Aktiviteter som ikke krever påmelding

Disse aktivitetene er tilgjengelig hele dagen.

Her får du prøvd å gå med truger i skogsterreng. Truger gjør at skogen er tilgjengelig også på vinteren. Kort løype er om lag 500 meter og inneholder en postløype. Egner seg godt for småbarnsfamilier. Lang løype er om lag 2,5 km, i skogsområdet med litt mer krevende terreng.

Aking må selvfølgelig være med på en vinteraktivitetsdag. Vi har en fin akebakke med lekeområdet. Vi utfordre alle til å ta seg noen turen ned på akematte eller akebrett. Egner seg godt for alle, både småbarnsfamilier og voksne.

Test dine treffsikkerhet- treffer du pinnen med hesteskoen din?

Artig aktivitet, uansett alder og nivåer. Løypa gjennomføres inne og inneholder ulike poster med lek og morsomme oppgaver.

Har du lyst til å være med på dugnad for å lage våre populære Fuck cancer armbånd?
Bidrar du med å perle fem armbånd får du ett armbånd som takk for hjelpen. Armbåndene selges i nettbutikken til Kreftforeningen. Inntektene går til kreftforskning og aktiviteter til unge berørt av kreft. Fuck Cancer er et samarbeid mellom Ung Kreft og Kreftforeningen.

En gruppe mennesker som aker ned en bakke.

Praktisk om aktivitetene

• Du kan melde deg på inntil to ulike aktiviteter, en før lunsj og en etter lunsj. Du får veiledning til å prøve og øve. Hvis du vil kan du også konkurrere litt mot andre eller deg selv.
  • Hver aktivitet varer i en time. Husk å velge aktiviteter slik at du har god tid mellom aktivitetene, så du rekker å slappe av, skifte utstyr eller spise.
  • Ta med deg eget ski/utstyr hvis du har. Kjenner dere til BUA? På BUA kan man låne alt av skiutstyr gratis. Sjekk om det finnes det en BUA i nærheten av dere (bua.no).
  • Har du likevel behov for utstyr, kan du låne av oss. Det oppgir du ved påmelding.
  • Dersom du skal låne utstyr, er oppmøtetid før en aktivitet 30 minutter. Du vil få tydelig beskjed hvor utstyret skal hentes.
  • Har du utstyr selv, møter du opp ved informasjonsboden like før aktiviteten starter.
  • Noen aktiviteter trenger du ikke melde deg på, men gjøre når det passer deg. Dette gjelder trugetur, hesteskokasting, aking, rebusløype og perling.
  • Du trenger ingen forkunnskaper for å prøve aktivitetene, og egne aktivitetsledere vil lære deg underveis.
En gruppe mennesker som sitter rundt et bål i snøen.