Koloskopi

Koloskopi benyttes til å undersøke endetarm, tykktarm og nederste del av tynntarm.

Koloskopi gjøres blant annet ved mistanke om kreft i tykktarm og nedre del av tynntarm.

Ved hjelp av koloskopi kan følgende inngrep gjøres:

• ta vevsprøve (biopsi) fra tarmen
  • fjerne utvekster, såkalte polypper fra tarmen
  • blokke ut eller utvide trange partier i tarmen

Før undersøkelsen

Det er viktig at tarmen er helt ren under undersøkelsen. Du må derfor tømme tarmen ved hjelp av avføringsmiddel og klyster før undersøkelsen. Du skal også være fastende et visst antall timer før undersøkelsen. Nærmere informasjon om hva du kan spise og drikke og om hvordan du skal gå frem for å tømme tarmen, vil du motta fra klinikken som skal gjøre undersøkelsen.

Det finnes en del medisiner man ikke skal ta i dagene før en koloskopi – dette vil du også få nærmere informasjon om. Hvis du bruker faste medisiner, må du i god tid på forhånd informere personalet på klinikken hvor undersøkelsen skal foregå.

Slik foregår undersøkelsen

Et koloskop er en bøyelig slange som føres inn i tarmen. Det er vanlig å gi avslappende medisin før og under undersøkelsen. Ved behov kan også smertestillende gis.

Gjennom en liten kikkert på slangen kan legen observere tarmslimhinnene, se om de ser friske ut eller om noe virker unormalt som det må tas en prøve fra. Det blåses luft inn i tarmen under undersøkelsen for at det skal være lettere å se. Koloskopibilder overføres til en skjerm, slik at andre leger kan være med å vurdere dem.

Å gjennomføre en koloskopi tar vanlig vis en snau time.

Etter undersøkelsen

Det er vanlig å bli liggende for hvile og observasjon i et par timer etter undersøkelsen er avsluttet. Luftsmerter og mageknip forekommer ofte i etterkant av en koloskopi.

Kvinne med headset.

Snakk med oss

Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft. Rådgivningstjenesten er gratis, og du kan være anonym.

Var dette nyttig?