I samarbeid med Øisteins blyant og Barnekreftforeningen har vi laget kurs for tweens om hvordan du tegner en tegneserie. Tweens er dere som er «in-between» barn og ungdom, fra 9 til 12 år.
I tegnerseriekurset bruker Øistein en Avatar (AV1), som kan forklares på denne måten:
Alle har opplevd at vi ikke kunne være der vi ønsket å være, for eksempel i bursdagsselskapet til en god venn eller på en tur. Da kan en kommunikasjonsrobot som AV1 være en god hjelper. Den kan være øyne, ører og stemme – eller din avatar om du vil. Tenk så kult det hadde vært å kunne sende din egen robot i bursdagen eller på turen i stedet – sånn at du kan delta via en skjerm.
Hvis du er usikker på hva eller hvordan du skal tegne, kan du se filmene nedenfor. Her forklarer Øisteins blyant hvordan du kan komme i gang med å tegne en tegneserie.
Slik lager du en god historie
La deg inspirere av vinnere, finalekandidater og utvalgte tegninger fra AVATAR-tegneseriekonkurranser i regi av Kreftforeningen, Barnekreftforeningen og Øisteins blyant. Se film:
Slik lager du en tegneserie:
Tips til å velge stedet du vil reise til:
Last ned tegneseriemal
Ønsker du å ha en mal å tegne etter? Du kan velge mellom en mal på 9 ruter eller en mal på 6 ruter.
Åpne og last ned malen (pdf), og print ut.
Om konkurransen (som nå er avsluttet)
Hvis du kunne reise i tid, hva ville du oppleve da?
Det har skjedd mye spennende i fortiden, og det kommer til å skje mye i fremtiden. En reise i tid kan vi gjøre når som helst ved å tegne. Hovedkarakteren i tegneserien du skal lage, skal være en avatar, for eksempel AV1 sånn som Øistein har tegnet ham, som du ser på bildet sammen med Øistein.
AV1 fra No Isolation kan forklares på denne måten:
Alle har opplevd at vi ikke kunne være der vi ønsket å være, for eksempel i bursdagsselskapet til en god venn eller på en tur. Da kan AV1 være en god hjelper. Den kan være øyne, ører og stemme – eller din avatar om du vil. Tenk så kult det hadde vært å kunne sende din egen robot i bursdagen eller på turen i stedet – sånn at du kan delta via en skjerm.
Vi lurer på om du kunne tenke deg å lage en tegneserie om hva du ville oppleve om du kunne reise i tid – ved å sende din avatar.
Tema for konkurransen er derfor: Hva vil du at din avatar skal oppleve?
Tenk deg at du kan få reise i tid. Bruk tegneseriestripen til å fortelle hva din avatar skal oppleve, tilbake i tid – eller frem i tid. Eksempel: Sivert på 10 år vil at hans avatar skal reise tilbake til dinosaurtiden, mens Vilde på 11 år vil at hennes avatar skal være til stede den dagen Norge spiller i fotball-VM.
Vinner av konkurransen kåres i desember
Det kåres EN vinner i konkurransen. En jury avgjør hvem som vinner, og vinnerbidrag stilles ut sammen med AV1 i Kreftforeningens Vitensenter i desember 2021. Videre vil en slags digital «Hall of fame» lages hvor flere bidrag inkluderes. Ta godt vare på tegningen slik at den kan sendes oss om det er behov for originalen for å lage en finest mulig utstilling/Hall of fame.
Det kommer en premie og hilsen fra Øistein i posten til den som vinner konkurransen.
Regler for tegneseriekonkurransen
- Du er mellom 9-12 år
- Du har laget tegneseriestripen selv
- Tegneseriestripen er på maks 9 ruter på ett ark. Du trenger ikke bruke mange ord eller mye tekst.
- Tegneserien din må handle om temaet i den aktuelle konkurransen
- En foresatt melder deg på konkurranse og sender inn ditt bidrag innen 21. november
- Du sender inn bidraget ditt som et bilde (for eksempel tatt med mobil) via skjemaet nedenfor. Velg høyest mulig oppløsning/best mulig kvalitet på bildet.
- Du kan delta med ett bidrag i konkurransen
- Vinneren av konkurransen kontaktes via foresatt, og foresatt vil bli forespurt om Kreftforeningen kan få bruke vinnerstripen i sine kanaler (inkludert utstilling). Foresatt innhenter samtykke fra barnet.
Har du spørsmål?

Utarbeidet med støtte fra Stiftelsen Dam. De er en av Norges største stiftelser og gir penger til helse- og forskningsprosjekter som skal gi bedre helse gjennom deltakelse, aktivitet og mestring for folk i Norge.