Avataren – tegneseriekurs for 9 til 12-åringer

I samarbeid med Øisteins blyant og Barnekreftforeningen har vi laget kurs for tweens om hvordan du tegner en tegneserie. Tweens er dere som er «in-between» barn og ungdom, fra 9 til 12 år.

I tegnerseriekurset bruker Øistein en Avatar (AV1), som kan forklares på denne måten:

Alle har opplevd at vi ikke kunne være der vi ønsket å være, for eksempel i bursdagsselskapet til en god venn eller på en tur. Da kan en kommunikasjonsrobot som AV1 være en god hjelper. Den kan være øyne, ører og stemme – eller din avatar om du vil. Tenk så kult det hadde vært å kunne sende din egen robot i bursdagen eller på turen i stedet – sånn at du kan delta via en skjerm.

Hvis du er usikker på hva eller hvordan du skal tegne, kan du se filmene nedenfor. Her forklarer Øisteins blyant hvordan du kan komme i gang med å tegne en tegneserie.

Slik lager du en god historie

La deg inspirere av vinnere, finalekandidater og utvalgte tegninger fra AVATAR-tegneseriekonkurranser i regi av Kreftforeningen, Barnekreftforeningen og Øisteins blyant. Se film:

Vinnere, finalekandidater og utvalgte tegninger fra AVATAR-tegneseriekonkurransen høsten 2021.

Slik lager du en tegneserie:

Tips til å velge stedet du vil reise til:

Last ned tegneseriemal

Ønsker du å ha en mal å tegne etter? Du kan velge mellom en mal på 9 ruter eller en mal på 6 ruter.

Åpne og last ned malen (pdf), og print ut.

Har du spørsmål?

Mona Bjelland

Kreftforeningen

mona.bjelland@kreftforeningen.no
Stiftelsen Dam Logo

Utarbeidet med støtte fra Stiftelsen Dam. De er en av Norges største stiftelser og gir penger til helse- og forskningsprosjekter som skal gi bedre helse gjennom deltakelse, aktivitet og mestring for folk i Norge.