Avataren – tegnekonkurranse for 9 til 12-åringer

I samarbeid med Øisteins blyant og Barnekreftforeningen inviterer vi alle tweens til tegnekonkurranser, en i oktober og en november. Tweens er dere som er «in-between» barn og ungdom, fra 9 til 12 år.

Om tegneseriekonkurransen i høstferien: Hvor drømmer du om å reise?

Det er ikke alle steder man kan reise til – iallfall ikke med en gang. Men å drømme om en reise kan vi gjøre når som helst og da er det fint å kunne tegne. Hovedkarakteren i tegneserien du skal lage, skal være en avatar, for eksempel AV1 sånn som Øistein har tegnet ham, som du ser på bildet sammen med Øistein.

AV1 fra No Isolation kan forklares på denne måten:

Alle har opplevd at vi ikke kunne være der vi ønsket å være, for eksempel i bursdagsselskapet til en god venn eller på en tur. Da kan AV1 være en god hjelper. Den kan være øyne, ører og stemme – eller din avatar om du vil. Tenk så kult det hadde vært å kunne sende din egen robot i bursdagen eller på turen i stedet – sånn at du kan delta via en skjerm.

Oktober er tid for høstferie, og vi lurer på om du kunne tenke deg å lage en tegneserie om hvor du har lyst til å reise – ved å sende din avatar.

Tema for konkurransen i oktober er derfor: Hvor vil du sende din avatar?

Tenk deg at du kan sende din avatar hvor som helst. Bruk tegneseriestripen til å fortelle hvor du vil at din avatar skal dra og hva avataren skal få oppleve. Eksempel: Ida på 10 år vil at hennes avatar skal reise til en fornøyelsespark. Andre eksempler er Old Trafford, havets bunn, USA eller Egypt.

Fristen for å levere bidrag til konkurransen er 25. oktober 2021.

Hvis du er usikker på hva eller hvordan du skal tegne, kan du se disse filmene. Her forklarer Øisteins blyant hvordan du kan komme i gang med å tegne en tegneserie.

Slik lager du en tegneserie:

Tips til å velge stedet du vil reise til:

Konkurranseregler

• Du er mellom 9-12 år
  • Du har laget tegneseriestripen selv
  • Tegneseriestripen er på maks 9 ruter på ett ark
  • Tegneserien din må handle om temaet i den aktuelle konkurransen
  • En foresatt melder deg på konkurranse og sender inn ditt bidrag innen 25. oktober 2021.
  • Du sender inn bidraget ditt som et bilde (f.eks. tatt med mobil) via skjemaet nedenfor
  • Du kan delta i alle tre konkurransene, men bare med ett bidrag i hver konkurranse
  • Vinneren av hver konkurranse kontaktes via foresatt, og foresatt vil bli forespurt om Kreftforeningen kan få bruke vinnerstripen i sine kanaler (inkl. utstilling). Foresatt innhenter samtykke fra barnet.

Det kåres EN vinner for hver konkurranse. En jury avgjør hvem som vinner, og de tre vinnerbidragene stilles ut sammen med AV1 i Kreftforeningens Vitensenter i desember 2021. Videre vil en slags digital «Hall of fame» lages hvor flere bidrag inkluderes. Ta godt vare på tegningen slik at den kan sendes oss om det er behov for originalen for å lage en finest mulig utstilling/Hall of fame.

Det kommer en premie og hilsen fra Øistein i posten til den som vinner i hver av de tre konkurransene.

For spørsmål, kontakt med Mona Bjelland, prosjektleder: mona.bjelland@kreftforeningen.no

Send inn din tegneseriestripe

• Vi trenger navn, adresse og telefonnummer på en foresatt til deltakeren som har tegnet, slik at vi kan ta kontakt dersom han/hun vinner konkurransen.
  • Nummer vi kan ringe dersom barnet vinner konkurransen.
Stiftelsen Dam Logo

Filmene er utarbeidet med støtte fra Stiftelsen Dam. De er en av Norges største stiftelser og gir penger til helse- og forskningsprosjekter som skal gi bedre helse gjennom deltakelse, aktivitet og mestring for folk i Norge.