Filmvisning og samtale om sorg i Kongsberg

Et barn sover på et tre med ordene fra enterta til elvyt.
Foto: Maria Gros Vatne

Hvordan leve videre når en av dine nærmeste dør? Våren 2024 reiser vi landet rundt for å dele erfaringer og gi støtte og verktøy til etterlatte i sorg.

Vi tar med oss den nye filmen Ukjent landskap, som nylig vant den gjeveste prisen (nrk.no) på Sundance-festivalen i USA. I filmen blir du kjent med en familie som akkurat har mistet mammaen sin, og den viser hvordan sorg rammer ulikt, og spesielt fra barnas perspektiv.

Regissøren konkurrerte mot 17 000 andre filmer og vant juryprisen for beste utenlandske dokumentar som første nordmann i historien.

Etter filmen blir det en sofasamtale om sorg sammen med etterlatte og lokale fagpersoner.

Bakgrunn

Kreftforeningen har i samarbeid med Montebellosenteret fått midler fra Stiftelsen Dam til å utvikle et digitalt sorgkurs som vi har kalt «Fra etterlatt til etterlevende». Målet med kurset er å gi deltakerne støtte og verktøy for å utvikle en dypere forståelse av sorg, håndtere sorgreaksjoner og finne en meningsfull måte å takle den nye livssituasjonen på.

Praktisk informasjon

• 1600-1630: Dørene åpner. Lett servering.
  • 1630-1800: Visning av filmen «Ukjent landskap».
  • 1800-1900: Sofasamtale om sorg med lokale fagpersoner og etterlatte

Har du spørsmål om sorgreisen eller sorgkurset? Kontakt prosjektleder Ingvill Moe, telefon 90 74 98 40 eller ingvill.moe@kreftforeningen.no.