Hverdagshjelpen

Flere steder i Norge tilbyr våre frivillige hjelp til praktiske gjøremål i og utenfor hjemmet. Du kan blant annet få hjelp til å bære ved, vaske vinduer, rydde boden eller måke snø.

Information in English

Kreft kan tappe kroppen for krefter. Vanlige gjøremål kan bli et ork. Det er vanlig å ha behov for ekstra hjelp når man blir syk. Men mange synes det er vanskelig både å spørre om hjelp, og ta imot hjelp.

Kreftforeningen tilbyr derfor tjenesten Hverdagshjelpen. Gjennom frivillige i Hverdagshjelpen hjelper vi deg med praktiske gjøremål, som gjør at du kan bruke energien din til det du vil. De hjelper deg med alt fra å bære ved, klippe plenen, vaske vinduer, rydde boden eller måke snø, med mer. De frivillige hjelper til med oppgaver som du eller familien normalt sett ville gjort selv. (Ikke tjenester som man vanligvis ville kjøpt av håndverkere.) Tjenesten er gratis.

Hverdagshjelpen er for deg som

• bor i Trondheim, Oslo, Orkland, Skaun, Arendal, Grimstad, Froland, Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Sandefjord, Haugesund, Ålesund, Nord-Jæren eller Gjesdal
  • er kreftrammet eller pårørende til en kreftsyk
  • er etterlatt på grunn av kreftsykdom
  • har senskader som følge av kreftbehandling

Besøkene tilrettelegges din situasjon

Våre frivillige kommer på besøk alene eller i par. Du kan få opptil ett månedlig besøk i inntil seks måneder. Ønsker du ytterligere hjelp, utover de seks første besøkene, kan du søke på nytt om å motta hjelp.

Besøkene tilrettelegges din situasjon, enten du ønsker å være hjemme for å hvile, eller delta i gjøremålene. Vi kan også hjelpe deg selv om du ikke er hjemme når vi kommer.

Vi har stort fokus på at du skal føle deg trygg når du bruker våre tjenester. De frivillige følger til enhver tid gjeldende nasjonale og lokale råd for smittevern.

Slik kan du få hjelp

Registrer deg i Nyby for å få hjelp av oss. Registrer deg på det stedet du bor ved å klikke på riktig lenke i listen under.

En av våre frivillige vil ta kontakt med deg etter at du har registrert din henvendelse, i en av de nærmeste ukene for å avtale besøk.

Se også våre tilbud Kreftforeningens følgetjeneste og Kreftforeningens veivisere.

Slik gjør du det:

• Gå inn i App Store eller Google play
  • Søk etter Nyby. Klikk Hent og Installer.
  • Når installeringen er ferdig, klikk Åpne. Du kan også åpne Nyby ved å finne Nyby-appen på din hjemskjerm. Klikk Kom i gang.
  • Fyll inn informasjonen du blir bedt om (navn, telefon, bosted). Du får automatisk opp grupper relevant for ditt sted. Finn «Få hjelp av Kreftforeningens hverdagshjelpen»
  • Be om hjelp fra hverdagshjelpen og skriv inn hva slags hjelp du ønsker.
  • Du vil nå bli kontaktet av en av våre frivillige.

Det er mulig å få hjelp til å bestille hverdagshjelpen ved å kontakte oss i Kreftforeningen. Helsepersonell og pårørende kan også ta kontakt med oss for å bestille på vegne av deg.

Lurer du på noe om?

Kontakt oss, så hjelper vi deg.

Hanne Hovde Bye

spesialrådgiver

hanne.hovde.bye@kreftforeningen.no

Ja, jeg vil bli frivillig

Vil du bidra som frivillig? Du må ikke ha erfaring med kreft – bare ha lyst til å bidra! Hvilke aktiviteter som trenger frivillige, og hvor i landet, varierer. Meld interesse, så kontakter vi deg og forteller om hvilke aktiviteter som har behov akkurat nå.