Hverdagshjelpen

Kreftrammede på stadig flere steder i Norge kan få hjelp av frivillige til praktiske gjøremål i og utenfor hjemmet.

Information in English

Kreft kan tappe kroppen for krefter. Vanlige gjøremål kan bli et ork. Det er vanlig å ha behov for ekstra hjelp når man blir syk. Men mange synes det er vanskelig både å spørre om hjelp, og ta imot hjelp. Hverdagshjelpen hjelper deg med praktiske gjøremål, som gjør at du kan bruke energien din til det du vil.

Kreftforeningen tilbyr derfor tjenesten Hverdagshjelpen. Du kan få praktisk hjelp gjennom våre frivillige. De hjelper deg med alt fra å bære ved, klippe plenen, vaske vinduer, rydde boden eller måke snø, med mer. Tjenesten er gratis.

Hverdagshjelpen er for deg som

• bor i Trondheim, Oslo, Orkland, Skaun, Arendal, Flekkefjord, Grenland, Haugesund, Ålesund, Nord-Jæren eller Gjesdal
  • er kreftrammet eller pårørende til en kreftsyk
  • er etterlatt på grunn av kreftsykdom
  • har senskader som følge av kreftbehandling

Våre frivillige kommer på besøk alene eller i par. Du kan få opptil ett månedlig besøk i inntil seks måneder. Ønsker du ytterligere hjelp, utover de seks første besøkene, kan du søke på nytt om å motta hjelp.

Besøkene tilrettelegges din situasjon, enten du ønsker å være hjemme for å hvile, eller delta i gjøremålene. Vi kan også hjelpe deg selv om du ikke er hjemme når vi kommer.

Slik kan du få hjelp

Registrer deg i Nyby for å få hjelp av oss. Registrer deg på det stedet du bor ved å klikke på riktig lenke i listen under.

En av våre frivillige vil ta kontakt med deg etter at du har registrert din henvendelse, i en av de nærmeste ukene for å avtale besøk.

I juli tar de fleste ansatte og mange av våre frivillige en velfortjent sommerferie. Det vil likevel være mulig å be om hjelp fra Kreftforeningens hverdagshjelpen, men det kan ta litt lengre tid før du blir kontaktet.  Hvis du ikke legger ut en forespørsel selv i Nyby, vil du bli kontaktet på telefon så snart vi har mulighet til det.

Det er to måter å bestille Hverdagshjelpen på:

Slik gjør du det:

• Gå inn i App Store eller Google play
  • Søk etter Nyby. Klikk Hent og Installer.
  • Når installeringen er ferdig, klikk Åpne. Du kan også åpne Nyby ved å finne Nyby-appen på din hjemskjerm. Klikk Kom i gang.
  • Fyll inn informasjonen du blir bedt om (navn, telefon, bosted). Du får automatisk opp grupper relevant for ditt sted. Finn «Få hjelp av Kreftforeningens hverdagshjelpen»
  • Be om hjelp fra hverdagshjelpen og skriv inn hva slags hjelp du ønsker.
  • Du vil nå bli kontaktet av en av våre frivillige.

Det er mulig å få hjelp til å bestille følgetjeneste ved å kontakte oss i Kreftforeningen. Helsepersonell og pårørende kan også ta kontakt med oss for å bestille på vegne av deg.

Lurer du på noe om?

Kontakt oss, så hjelper vi deg.

Hanne Hovde Bye

Kreftforeningen