Hverdagshjelpen

Kreftrammede i Trondheim, Orkland, Skaun og fire bydeler i Oslo kan få hjelp av frivillige til praktiske gjøremål i og utenfor hjemmet.

Information in English

Kreft kan tappe kroppen for krefter. Vanlige gjøremål kan bli et ork. Det er vanlig å ha behov for ekstra hjelp når man blir syk. Men mange synes det er vanskelig både å spørre om hjelp, og ta imot hjelp. Hverdagshjelpen hjelper deg med praktiske gjøremål, som gjør at du kan bruke energien din til det du vil.

Kreftforeningen tilbyr derfor tjenesten Hverdagshjelpen. Du kan få praktisk hjelp gjennom våre frivillige. De hjelper deg med alt fra å bære ved, klippe plenen, vaske vinduer, rydde boden eller måke snø, med mer. Tjenesten er gratis.

Hverdagshjelpen er for deg som

• bor i Trondheim, Orkland, Skaun eller bydelene Gamle Oslo, Grünerløkka, Sagene eller St.Hanshaugen i Oslo (snart også i Grenlandsområdet, Sandnes og Haugesund)
  • er kreftrammet eller pårørende til en kreftsyk.
  • er etterlatt på grunn av kreftsykdom.
  • har senskader som følge av kreftbehandling.

Våre frivillige kommer på besøk alene eller i par. Du kan få opptil ett månedlig besøk i inntil seks måneder. Ønsker du ytterligere hjelp, utover de seks første besøkene, kan du søke på nytt om å motta hjelp.

Besøkene tilrettelegges din situasjon, enten du ønsker å være hjemme for å hvile, eller delta i gjøremålene. Vi kan også hjelpe deg selv om du ikke er hjemme når vi kommer.

Slik kan du få hjelp

Registrer deg i Nyby for å få hjelp av oss. Registrer deg på det stedet du bor ved å klikke på riktig lenke i listen under.

En av våre frivillige vil ta kontakt med deg etter at du har registrert din henvendelse, i en av de nærmeste ukene for å avtale besøk.

Last ned Nyby-appen gratis til mobil eller nettbrett.

1. Gå inn i App Store eller Google play
  2. Søk etter Nyby. Klikk Hent og Installer.
  3. Når installeringen er ferdig, klikk Åpne.
    • Du kan også åpne Nyby ved å finne Nyby-appen på din hjemskjerm. Klikk Kom i gang.
  4. Du blir automatisk lagt til i gruppen «Få hjelp av hverdagshjelpen i Trondheim/Orkland/Skaun (din kommune)»
  5. Du kan nå legge inn din forespørsel om hjelp under «dine kanaler.» Trykk på «be om hverdagshjelp» og skriv inn hva du ønsker at Hverdagshjelpen kan gjøre for deg. Skriv gjerne hvilket område du bor i.
  6. Du vil nå bli kontaktet av en av våre frivillige, innen sju dager.

Slik ber du om hjelp i Nyby

Lurer du på noe om?

Kontakt oss, så hjelper vi deg.

Hanne Hovde Bye

Kreftforeningen