K-ordet – en podkast fra Kreftforeningen

Hva gjør kreft med den som er syk, og hvordan påvirker diagnosen livet til alle rundt dem? Svarene på det er like ulike som menneskene som rammes. I podkasten K-ordet møter vi kjente norske mennesker som alle har sin helt egen krefterfaring, som pasient eller pårørende.​

De forteller om sorg, frykt og smerte, men også om styrke, håp og glede. Og alle stiller med ett mål: At vi skal føle oss litt mindre alene.

Serien er gratis, og tilgjengelig der du hører podkast. Eller spill direkte av i nettleseren ved å trykke play-knappen under.

🎙️ SISTE EPISODE AV K-ORDET:

Samtale med kreftsykepleier Benedikte Sætereng Eriksen

Ingen skal møte kreft alene. En av de som sørger for det, er kreftsykepleier Benedikte Sætereng Eriksen som leder Kreftforeningens rådgivningstjeneste. Hva lurer folk på når de kontakter henne, og hvilke råd kan hun gi?

🎙️ 7. EPISODE AV K-ORDET

Influenser Ellen Aabol om å gi slipp

Fra Ellens pappa Jens fikk diagnosen beinmargskreft til han døde, gikk det bare noen måneder. Jens skjønte hvor det bar, og forsonte seg med det. For familien var det vanskeligere å gi slipp og godta at han ikke ønsket mer behandling.

🎙️ 6. EPISODE AV K-ORDET

Influenser Agnete Husebye

Agnete forteller at hun vokste opp med kreft på «alle» kanter. Hvilke spor setter alvorlig sykdom i et ungt liv? Hva kan vi som er voksne gjøre? Agnete takker morens åpenhet for at erfaringen er blitt en styrke for henne.

🎙️ 5. EPISODE (DEL 2) AV K-ORDET

Selda Ekiz og søsteren Nil

I andre del av denne dobbeltepisoden får du høre programleder Selda Ekiz og søsteren Nil sin gripende historie om hvordan de gikk fram for å finne studier i utlandet, hvordan de planla mammas hjemmedød og hvor ulikt de har taklet sorgen etterpå.

🎙️ 5. EPISODE (DEL 1) AV K-ORDET

Selda Ekiz og søsteren Nil

I første del av denne dobbeltepisoden forteller søstrene Selda og Nil Ekiz om sjokket da de fikk vite at mamma Gulistans hodepine skyldtes en sjelden og aggressiv form for hjernekreft. Nil, som er anestesilege, fikk dårlig samvittighet. For kunne hun ha plukket opp faresignalene tidligere?

🎙️ 4. EPISODE AV K-ORDET

Bjørn Einar og Martine Romøren

Hva skjer når en i forholdet tenker på døden, og den andre ikke vil snakke om det? Og hvilken hjelp finnes det ved ufrivillig barnløshet etter kreftbehandling?

🎙️ 3. EPISODE AV K-ORDET

Komiker Trond Hanssen

Hvordan er det å få en kreftform «ingen» har hørt om? Peniskreft øker blant norske menn. Her forteller Trond åpent og ærlig om sin erfaring. Hvordan oppdaget han det? Hva er behandlingen? Og hva gjør en så intim kreftform med et samliv?

🎙️ 2. EPISODE AV K-ORDET

Influenser Marna Haugen

Hun har hatt to ulike kreftformer: Morkakekreft og livmorhalskreft. Hvordan tar du livet tilbake etter to tøffe runder med sykdom? Hvordan takler hun senskader? Og hva mener hun med at kreften har forandret henne?

🎙️ 1. EPISODE AV K-ORDET

Sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen

En av Norges aller mest kjente professorer snakker om livet med bukspyttkjertelkreft. Hvordan er det å leve mot legenes odds, og hvordan finner han livsgleder når formen ikke er som før?

🎙️ NY PODKAST

K-ORDET TEASER

I «K-ordet» laget av Kreftforeningen forteller en rekke kjente mennesker sine opplevelser med kreft. De stiller med et felles mål: At du som lytter skal føle deg litt mindre alene.