Kreftforeningens følgetjeneste

Kreftforeningens følgetjeneste tilbyr kreftpasienter følge når de skal til og fra behandling, kontroller eller andre aktiviteter knyttet til kreftsykdommen.

Information in English

Gjennom følgetjenesten kan kreftpasienter bli kjørt og få hyggelig følge av frivillige når de skal til behandling på sykehus, til fastlegen eller aktiviteter og ærender knyttet til kreftsykdommen. Det kan for eksempel være følge til fysioterapi, ergoterapi, tannlege, trening og liknende.

Tjenesten er helt gratis.

Følgetjenesten er for deg som

• er kreftpasient, ønsker følge og trenger litt ekstra støtte og trygghet når du skal til behandling på sykehuset, til fastlegen eller skal på andre kreftrelaterte aktiviteter eller behandlinger.
  • bor i Oslo og omegn, Trondheim, Ålesund, Tromsø, Kristiansand, Valdres, Vennesla, Lillesand, Nord-Jæren, Haugalandet, Grenland og Hamar og omegn.

Hvem følger deg?

Det er frivillige i følgetjenesten som følger deg. De henter deg på avtalt sted og følger deg dit du skal. Den frivillige vil også være en du kan snakke med og som kan gi deg en ekstra trygghet og en hjelpende hånd på veien. De kan ikke bli med inn i behandlingsrommet eller på legekontoret, men møter deg når du er ferdig og sørger for at du kommer deg trygt hjem igjen.

Dersom du vil bruke følgetjenesten flere ganger, jobber vi for at samme frivillig følger og kjører deg hver gang for å skape en trygghet og en god opplevelse for begge parter.

Hygiene og smitteverntiltak

Vi har stort fokus på at du skal følge deg trygg når du benytter følgetjenesten. De frivillig følger til enhver tid gjeldende nasjonale og lokale råd for smittevern.

De frivillige følger kun en kreftpasient per gang. Ved bruk av bil vil den bli grundig vasket innvendig før og etter transport.

Den frivillige sjekker ut med deg som skal benytte deg av følgetjenesten, om du ønsker at det skal brukes munnbind på bilturen.

Hvordan fungerer det?

Første gang du ønsker å bruke følgetjenesten, bestiller du dette gjennom appen Nyby eller ved å kontakte oss i Kreftforeningen. Helsepersonell kan også bestille på vegne av deg.

Det er to måter du kan bestille følgetjenesten på

Slik gjør du det:

• Gå inn i App Store eller Google play
  • Søk etter Nyby. Klikk Hent og Installer.
  • Når installeringen er ferdig, klikk Åpne. Du kan også åpne Nyby ved å finne Nyby-appen på din hjemskjerm. Klikk Kom i gang.
  • Fyll inn informasjonen du blir bedt om (navn, telefon, bosted). Du får automatisk opp grupper relevant for ditt sted. Finn «Få hjelp av Kreftforeningens følgetjeneste»
  • Du kan nå legge inn din forespørsel om hjelp under «dine kanaler.» Trykk på «be om følgetjenesten» og skriv inn ditt behov fra følgetjenesten. Skriv gjerne hvilket område du bor i.
  • Du vil nå bli kontaktet av en av våre frivillige.

Det er mulig å få hjelp til å bestille følgetjeneste ved å kontakte oss i Kreftforeningen. Helsepersonell og pårørende kan også ta kontakt med oss for å bestille på vegne av deg.

Etter at bestillingen er lagt inn, vil en av våre frivillige kontakte deg for å avtale tidspunkt for når du trenger følge. Du må gjøre bestillingen minst 3 virkedager før du trenger hjelp fra følgetjenesten. Dersom du ikke har hørt noe 24 timer i forkant av avtalen din, er det fordi de frivillige på det tidspunktet dessverre ikke har kapasitet, og du må da ordne annen transport selv. Vi løser vanligvis veldig mange av forespørslene vi får, så prøv i så fall gjerne igjen ved neste behov.

Dersom du ønsker å bruke følgetjenesten igjen, kan tid og sted avtales direkte med den frivillige.

Slik ber du om hjelp i Nyby

Registrer deg i Nyby for å få hjelp av oss. Velg ditt sted for å registrere deg.

Se også våre tilbud Kreftforeningens veivisere og hverdagshjelpen.

Lurer du på noe?

Ta kontakt, så hjelper vi deg.

Hanne Hovde Bye

spesialrådgiver