Det å bli brun er ikke verdt hudkreft!

Jeg trodde hudkreft var noe man fikk når man ble gammel. Aldri i verden kunne jeg gjettet at jeg skulle få diagnosen som 24-åring.

En kvinne med krøllete hår og solbriller på hodet står foran et steinrekkverk med en vannmasse og fjell i bakgrunnen.
Føflekken på brystet hadde plaget meg en stund. Jeg fjernet den for sikkerhets skyld – og fikk helt sjokk da den var ondartet.

Skrevet av Marie Langnes Bakke (27)

For snart tre år siden tok jeg en tur til legen for å sjekke en føflekk over venstre bryst. De siste årene på studiet hadde jeg tenkt at den var litt stor. Det kunne være greit å få den sjekket, spesielt siden jeg nettopp var ferdig med å studere og hadde planer om å flytte til Østerrike for å jobbe. Kanskje ville jeg ikke ha den samme tilgangen til helsehjelp der. Legen fortalte meg straks at den måtte fjernes, for den var ujevn i kantene og hadde fargeendringer. Det går sikkert bra, tenkte jeg.

Marie Langes Bakke

Uken etter at jeg fjernet føflekken, fikk jeg en telefon fra legen om at det var funnet melanom (føflekkreft). Dette kom som et sjokk, for jeg hadde ikke tenkt at det kunne være noe i føflekken. Som 24-åring var ikke kreft noe jeg trodde kunne ramme meg, og derfor føltes det ekstra skremmende. Jeg følte at fremtiden min var totalt endret, og at livet mitt ble satt på pause, fordi jeg ikke kunne vite sikkert hva som skulle skje videre.

Hudkreft og solvaner blant unge

• Melanom (føflekkreft) er den nest største kreftformen i alderen 25-49 år.
  • Andelen unge som svært ofte blir solbrent når de soler seg, øker.
  • 2 av 5 unge går ut for å sole seg når UV-indeksen er høy.
  • For mer informasjon om unges solvaner se Kreftforeningens ungdomsundersøkelse.

Jeg fikk straks god behandling. Legene og sykepleierne informerte meg om prosessen, og jeg følte jeg ble tatt godt vare på. Under to uker senere fikk jeg en operasjon. Der ble en lymfeknute og mer hud fjernet. Etter operasjonen satt jeg igjen med to arr som grodde fint. Noen uker etter operasjonen møtte jeg opp på sykehuset og fikk den lettende beskjeden: Alt av kreft var fjernet, og jeg var helt frisk.

Før jeg fikk melanom hadde jeg ikke vært spesielt opptatt av å sole meg. Med en lys hudtype er jeg utsatt for å bli brent og har derfor ofte vært litt forsiktig. Jeg har vært glad i å være i sola når den har tittet frem, men jeg har nesten alltid smurt meg med solkrem. Likevel har jeg opplevd å bli solbrent flere ganger som følge av å glemme solkremen eller undervurdere sola.

En kvinnelig løper, iført svart antrekk med nummer 467, smiler mens hun deltar i et utendørsløp på en solrik dag, med tilskuere og andre løpere i bakgrunnen.
I Østerrike har jeg funnet gleden med løping og deltar på flere løp i året.

Etter at jeg ble kreftfri, har jeg blitt enda mer takknemlig for at jeg har god helse, og at jeg er frisk. En positiv innstilling har jeg alltid hatt, men nå er jeg kanskje enda mer åpen for å ta nye muligheter og utfordringer som kommer. Jeg har flyttet til Østerrike og jobber som maskiningeniør der. Jeg har funnet gleden med løping, og deltar på flere løp i året sammen med venner fra en løpeklubb.

Marie Langnes Bakke

Nå får jeg god oppfølging og har flere kontrolltimer i året for å sjekke føflekker og lymfeknuter. Det er betryggende, for jeg vet at hvis det skulle komme flere ondartede føflekker, blir de oppdaget i tide.

Mitt råd er å sjekke deg i tide. Jeg var heldig som ikke ventet for lenge med å sjekke og fjerne føflekken. Om jeg hadde ventet litt til, kan det være at kreften hadde spredd seg. I tillegg er rådet mitt å ha gode solvaner. Smør deg, ta pauser fra sola og unngå å bli brent.

Det å bli brun er ikke verdt hudkreft!

En person smører en annen på ryggen med solkrem

Ta vare på huden i sola

Sol er bra for helsen i små mengder, men rundt 9 av 10 tilfeller av hudkreft i Norge har sammenheng med for mye intens sol og solarium. Følger du våre solråd, kan du nyte sol og sommer samtidig som du beskytter huden.