– Det har styrket fellesskapet vårt rundt solbeskyttelse

«Kle på t-skjorta, klin på solkrem, klask på hatten og kryp i skyggen», sier de i Grindbakken barnehage, en av landets omkring 2000 «Solsmarte barnehager».

Seks førskolebarn som koser seg i sola i Grindbakken barnehage (Foto Jorunn Valle Nilsen)

Verken voksne eller barn trenger å late som da Kreftforeningen kommer på besøk til Grindbakken barnehage for en solprat denne tidlige maidagen; gradestokken viser godt over 20 grader. I det vi gløtter på døra blir vi møtt av en umiskjennelig lukt av sommer: Solkrem. Og av store og små i ivrig innsmøring😊

Formiddagsmaten er fortært, og i det de minste barna er lagt i vogna, springer ivrige førskoleunger ut for å leke, med caps på hode og krem på kroppen. Nå gjelder det å passe anklene for trehjulssykler i fri dressur …

Solvaner satt i system

– Det var på et foreldremøte i høst at en av foreldrene tipset om at vi burde bli medlem i Solsmart barnehage, sier Aud Øygarden som er pedagogisk leder på Store barn-avdelingen.

– Da jeg besøkte Solsmart-nettsidene nå i vår, så jeg jo at vi allerede gjorde mye av det Kreftforeningen råder om, men vi fant ut at det å bli Solsmart barnehage kunne forplikte oss til vanene på en fin måte.

På lag med foreldrene

Hun opplever enda mer oppmerksomhet om solbeskyttelse i barnehagen nå, men understreker at de er avhengig av samarbeidsvillige foreldre for å lykkes.

– Vi har sendt ut informasjon til foreldrene og gjort det tydelig at det er viktig at de er på lag med oss – at de husker solkrem, passer på solhatt, har med nok t-skjorter som dekker skuldre. Det er jo litt å huske på, men heldigvis har de vært utelukkende positive. Jeg merket det etter at vi sendte ut informasjon i forrige månedsbrev. Dagen etter lukta det solkrem av ungene.

Inspirasjon fra Australia

Den enkle reglen med de fire k-ene tok Aud Øygarden med seg hjem etter flere år i Australia.

– «Slip, Slop, Slap» er noe alle barn og unge i Australia kjenner til, sier hun om den årelange kampanjen som ifølge den australske kreftforeningens egne nettsider er en av tidenes mest suksessfulle helsekampanjer i landet.

I Grindbakken har ungene lært seg den norske versjonen som Øygarden synes er fin å ha også i samspillet med foreldrene.

– Vi refererer til den hele tiden slik at foreldrene er trygge på at vi følger opp det vi skal følge opp. Også er jeg helt sikker på at barna sørger for at rådene gjelder også utenfor barnehagen når de kommer hjem, sier hun.

Alle bør bli solsmarte

– Vi er i startgropa, men jeg synes allerede vi har styrket fellesskapet vårt rundt solbeskyttelse. Reglen vår henger på veggen, og nå har også de minste barna tatt den i bruk. Det at vi jobber godt sammen om dette er noe vi kan være stolte av, sier den pedagogiske lederen som ser fram til å ta i bruk Solsmart-materiellet som Kreftforeningen har utviklet.

– Jeg har prøvd å skaffe et overblikk for ikke å bestille altfor mye med en gang. Både plakatene og soluret er kjempefine, sier Øygarden som ikke nøler med å oppfordre andre barnehager til å bli solsmarte.

– Det har i alle fall gitt oss økt bevissthet om gode solvaner. Også trenger du ikke finne opp kruttet selv; her er det mye fint materiell som bare er å ta i bruk. Det tror jeg alle barnehager setter pris på.

Bli Solsmart barnehage, dere også!

Som Solsmart barnehage får dere tips til gode solrutiner, og til lærerike aktiviteter så barna kan lære om sola. Det er enkelt og gratis å bli med.