Kreftforeningens hederspris til Kristian Jørgensen og Bjørn Einar Romøren

– De har sprengt tabuer og inspirert menn over hele landet til åpenhet, sier generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross.

Bjørn Einar Romøren og Kristian Jørgensen med de fysiske bevisene på at de er årets hedersprisvinnere, bilder av Nico Widerberg. Foto: Jorunn Valle Nilsen

Kreftforeningens hederspris 2021 går til Kristian Jørgensen og Bjørn Einar Romøren for deres innsats for åpenhet blant menn om kreft.

– Dere er verdige vinnere, og vi er så takknemlige over å ha dere på laget, sa Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross da hun overrasket dem med prisen i Kreftforeningens lokaler denne uken.

Kreftforeningen skryter uhemmet av de to «kreftkompisenes» innsats.

Hedersprisvinnerne sammen med Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross. Foto: Jorunn Valle Nilsen

Overrasket og rørt

– Dere har nok betydd mye mer for folk enn dere tror selv. Vi ser det, fordi vi kontaktes av flere menn nå enn før dere viste hvor uanstrengt det går an å snakke om sykdom og følelser. Dere har gitt menn et språk som mange har savnet. For det er vi dere evig takknemlig, sier Ross.

Jørgensen og Romøren ble både overrasket og rørt over prisen.

– Dette er ekstremt sterkt. Jeg er «blown away», egentlig, sier Jørgensen.

– Jeg så på Bjørn Einar og skjønte at jeg måtte ta ordet først.

Hedersprisen henger høyt i Kreftforeningen, og kan ifølge statuttene tildeles en eller flere personer som har gjort en særlig innsats innen kreftområdet, som har utmerket seg innen klinisk virksomhet eller kreftomsorg eller som har bidratt til innsamling eller annen synliggjøring for å sette kreftsaken på dagsordenen. Juryen består av Kreftforeningens ledelse, og foruten heder og ære får vinnerne et maleri av Nico Widerberg.

Jørgensen og Romøren ble kjent da de havnet på dobbeltrom under cellegiftbehandling på Radiumhospitalet for tre år siden. Der startet en samtale som har vart siden. For mange er de blitt selve ansiktet utad for menn med kreft. Blant annet har de frontet Kreftforeningens kampanje «Menn snakk om det» i to år, og snakket åpent om tabubelagte tema som seksualitet og samliv, fatigue og følelser.

– Hvor viktig har det vært å være to?

– Ekstremt viktig. Vi var så heldige at vi fant hverandre på sykehuset, og du er aldri så langt nede som da, sier Jørgensen. Romøren utdyper:

– Det var en av livets tilfeldigheter at vi fant tonen. Den praten vi nå oppfordrer andre til, den kom veldig naturlig og har gjort at jeg snakker lettere til andre enn Kristian også. Vi lærte kreft sammen. Morsomt er kanskje et rart ord i denne sammenhengen, men sammen med Kristian ble den lange tiden det tar å bli kreftfri, mye morsommere.

Begge opplever å bli kontaktet direkte av kreftpasienter og pårørende som takker dem for at de snakker så åpent om hvordan det er å gå gjennom kreftsykdom. Mange av dem som tar kontakt, har lagt behandlingen bak seg og sier de skulle ønske de hadde våget å involvere omgivelsene mer i hva de gikk gjennom. Pårørende uttrykker takknemlighet over å få innsyn i hva deres nærmeste går gjennom. Det gir dem bedre forståelse og inngang til verdifulle samtaler som de ellers kanskje ikke hadde hatt.

– Alt trenger ikke å legges ut på Facebook, men om vi kan gi folk det lille sparket i ryggen som de trenger for å snakke med de rundt seg, er det fint, sier Romøren.

– Kanskje vi kan gi dem en ekstra motivasjon til å komme tilbake til livet? Det går også litt på det at livet er litt annerledes enn før.

Dette har også vært Romørens motivasjon til å delta i Mesternes mester – å inspirere folk til å gjøre det beste ut av situasjonen, uansett hvordan den er. Han hadde aldri noen ambisjon om å vinne konkurransen, men heller vise at du kan delta selv om ikke kroppen og formen ikke er som før når du har gått gjennom alvorlig sykdom.

Disse har fått Kreftforeningens hederspris før

• 2020: Christine Koht
  • 2018: Jan Vincents Johannesen og Rjukan Radiumforening