Julie og Sigve ønsket seg et tomt gavebord

Da Julie og Sigve skulle gifte seg, ba de gjestene om en gave til Kreftforeningen. – Det føles fint å gi litt ekstra, når vi får litt ekstra, sier de. Julie Westrheim og Sigve Heldal bor i Bergen sammen med sine barn. Etter å ha vært forlovet i seks år, bestemte de seg for å gifte seg i oktober 2021.

Bilde av Julie og Sigve
Foto: Johanne Holm Pedersen

Hadde alt vi trengte

Kort tid etter at bryllupsinvitasjonene ble sendt ut, fikk de spørsmål om gaveønsker. De tenkte mye på hva de ønsket seg, men kom frem til at de hadde det de trengte og at de heller ønsket gaver til kreftsaken. Det synes gjestene både var fint og praktisk.

–  Folk ble glade. Det er ikke lett å finne passende gaver, så en donasjon til kreftsaken var en god løsning både for oss og for gjestene, sier Julie.

Familien hardt rammet av kreft

Vielsen fant sted i Åsane gamle kirke mens bryllupsfesten ble feiret i Langegården i Fana, sør for Bergen sentrum.

Slett ikke alle fikk være med på Julie og Sigves feiring. Begges familier er hardt rammet av kreft, noe som blant annet har ført til at de har støttet Kreftforeningen i mange år.

Sigves foreldre, i tillegg til Julies far, har alle gått bort som følge av sykdommen.

– Kreft har berørt oss veldig mye og det føltes godt å støtte en sak vi brenner for. At våre gjester fikk gi en gave til Kreftforeningen, ble en måte å hedre de som ikke fikk være blant oss på en veldig viktig dag, forteller de.

Sigve og Julie synes det var fint å «gi litt ekstra på en dag der de fikk litt ekstra». Det kom inn en god sum med penger og folk synes det var både fint og enkelt å gi på kreftforeningens hjemmeside.

–  Det føles ekstra bra at vi kan bidra til at andre kan få hjelp og mer tid sammen med sine nære og kjære. Ekstra stas å få et pent takkekort fra Kreftforeningen med en liste over alle giverne og totalsummen som var gitt, avslutter brudeparet.

Sånn gjør du det

Å ønske seg en gave til Kreftforeningen er enkelt, både for dere som skal gifte dere og for gjestene. Gjestene kan gi gaven på siden Gratulasjonsgave. Etter feiringen sender vi dere et kort med navnene på alle som har gitt. Vi oppgir ikke beløp for hver enkelt gave, men den totale summen som har kommet inn. Slik bidrar dere sammen til at flere kan overleve kreft.