– Det er vanskelig å ønske seg gaver som 70-åring, jeg har jo alt jeg trenger

Da Bård Hopen skulle feire 70-årsdagen, ønsket han gaver til Kreftforeningen og ikke til seg selv. – Det ga meg en veldig god følelse og gjestene synes det var både fint og lettvint. Det hele var enkelt å ordne på Kreftforeningens hjemmeside, sier han.

Bilde av Bård
– Mange lurer på hva de skal gi i gave, for syttiåringer har ofte alt de trenger, forteller Bård. Dette ga ham ideen om å gi en gave til Kreftforeningen.

En gave med mening

Bård inviterte både venner og familie til festen. Gaver, derimot, synes han ikke var nødvendig. Han fryktet et gavebord med presanger han ikke trengte. Da fikk han ideen om å ønske seg en gave til Kreftforeningen. En gave som betyr noe mer.

– Mange lurer på hva de skal gi, for syttiåringer har ofte alt de trenger. Da ender det ofte med gaver i flytende form, eller andre ting jeg ikke har behov for. Jeg ønsket meg heller noe meningsfylt, sier han

Glade gjester

Folk reagerte utelukkende positivt på oppfordringen om å gi en gave til kreftsaken. I invitasjonen fikk gjestene informasjon om hvordan de kunne støtte Kreftforeningen, samt Bårds begrunnelse for ønsket.

– Kreftforeningen trenger all den hjelp de kan få og de har en veldig god anseelse. Å få anledning til å støtte dem på denne måten, ga både giverne og meg selv en veldig god følelse, sier han.

«Tøffe tak» å se sine nærmeste kreftsyke

Etter en lang og vanskelig tid der både hans kone og svigerdatter fikk kreftdiagnoser, fikk han virkelig kjenne på hvor krevende en kreftsykdom kan være.

– Det var tøffe tak da kona var kreftsyk, og det var minst like tungt da svigerdatteren min fikk en aggressiv kreftform. Hun var ung og barna var veldig små. Jeg har sett med egne øyne alt det fører med seg av smerte.

Både kona og svigerdatter overlevde kreftsykdommen, men han nøler ikke med å kalle det «tøffe tak».

Anbefaler andre å gjøre det samme

Bård mener kreft er en spesiell sykdom og har donert til saken ved flere anledninger. Han opplevde å både være redd og føle seg maktesløs.

– Kan vi gjøre noe for mer kreftforskning, er det en meget meningsfull sak å gi støtte til, sier han.

Sånn gjør du det

Å ønske seg en gave til Kreftforeningen er enkelt, både for dere som skal gifte dere og for gjestene. Gjestene kan gi gaven på kreftforeningen.no/gratulasjonsgave. Etter feiringen sender vi dere et kort med navnene på alle som har gitt. Vi oppgir ikke beløp for hver enkelt gave, men den totale summen som har kommet inn. Slik bidrar dere sammen til at flere kan overleve kreft.