Stadig flere norske bedrifter lar de ansatte være frivillige i arbeidstiden

Frivillig innsats i arbeidstiden kan øke stoltheten av arbeidsplassen og bedre arbeidsmiljø. Samtidig får kreftrammede en viktig håndsrekning i hverdagen.

Fredrik Botten Sivertsen og Christian Helle de la Cruz viser muskler i arbeidstiden. Foto: Ole Martin Wold

På avstand kan det se ut som to tilfeldig karer som rydder i garasjen. Men dette er noe helt annet enn en vanlig flyttesjau. Christian Helle de la Cruz og Fredrik Botten Sivertsen er kolleger og revisorer. Denne dagen har de byttet ut regneark med ren muskelkraft.

– Etter en medarbeiderundersøkelse fikk vi tydelig beskjed om at ansatte i RSM ønsker å gjøre en forskjell. Derfor opprettet vi «En dag for andre», forteller Hans Ragnar Berg, Managing Partner i RSM Norge.

Stolthet og tilknytning

RSM Norge jobber til daglig med revisjon, skatt og rådgivning til kjernen av norsk næringsliv. For dem er det viktig å ta et samfunnsansvar utenfor deres vanlige arbeidsoppgaver. Men like viktig har det vært å gi sine ansatte muligheten til å bidra til å løse utfordringer og skape verdier for mennesker og sitt lokalsamfunn.

Én arbeidsdag i året kan alle ansatte i RSM være frivillig der de selv ønsker. Da får de muligheten til å reflektere over hva samfunnsansvar kan være og hvordan hver enkelt kan bidra med sitt engasjement.

– Dette er en fin måte å drive lagbygging på, og jobbe mot et felles mål også utenfor kontoret. Å være med på noe større enn seg selv, skaper stolthet og organisasjonstilknytning. Jeg tror en innsats utenfor kontoret også vil gi en god intern effekt, sier Berg.

Christian Helle de la Cruz synes det er flott å kunne bidra. Foto: Ole Martin Wold

– Et lett valg

De la Cruz og Sivertsen er altså frivillige i Kreftforeningen for én dag. De er med i Kreftforeningens tjeneste Hverdagshjelpen som hjelper kreftrammede familier med praktisk hjelp i hjemmet. Dagens gjøremål består av å rydde kjelleren for gamle møbler og samtidig gjøre en skikkelig helgevask av huset.

– Det gjør meg ekstra stolt av arbeidsplassen min og av mine kollegaer å få lov til å være med på «En dag for andre» og gi den tiden til Kreftforeningen. Jeg har selv mistet noen jeg er glad i til kreft, sier de la Cruz.

– Hverdagshjelpen til Kreftforeningen synes jeg er kjempeflott. Her får familier hjelp av ukjente, når alt er bare tungt. Frivillige hjelper til uten annen grunn enn et oppriktig ønske om å hjelpe. Det er utrolig vakkert, legger han til.

Fredrik Botten Sivertsen og Karine Koppen får bryne seg på vask av stuegulvet. Foto: Ole Martin Wold

Karine Koppen har vært frivillig i Kreftforeningens Hverdagshjelp i tre år. I dag er hun i tillegg veileder til revisorene fra RSM. Hun har hjulpet denne familien tidligere og finner frem utstyret og fordeler oppgaver. Gulvene skinner i høstsola. Støvet som har lagt seg får konkurranse med støvkluten og tørste planter i vinduskarmen får en skvett med vann.

Kreftforeningens frivillige er med RSMs ansatte ute på oppdrag. Slik sikrer de at rutiner og retningslinjer følges opp. Familiene som får hjelp opplever en kontinuitet i hvem som kommer på besøk, og bedriftens ansatte kan bidra kjapt og enkelt uten for mye innføring eller opplæring.

– Kreftforeningen er jo en veldig kjent forening som kjemper for en viktig sak. Når de hadde et tilbud hvor vi kunne gå rett inn og bidra for en veldig god sak var det egentlig et lett valg, legger Sivertsen til.

Økende trend

Internasjonalt, i Europa og USA, kalles dette corporate social responsibility (CSR). På norsk snakker vi om at bedrifter tar samfunnsansvar. Kort fortalt handler dette om at bedrifter tar et større samfunnsansvar eller engasjement i sitt lokalmiljø, alt fra sosiale- og miljømessige utfordringer.

Bedrifter ønsker å vise sitt samfunnsansvar med å være frivillige gjennom humanitære og frivillige organisasjoner og deres eksisterende oppgaver og tilbud.

– Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive fra de som har deltatt, og vi ser på økningen i engasjementet fra år til år at dette er et meget positivt prosjekt. Kollegaene våre kommer tilbake etter hyggelige og minnerike dager med kollegaer, som ikke bare har vært positive i forhold til at de vært med på noe større enn seg selv, men at dagen også har gitt rom til ettertanke, sier Hans Ragnar Berg.

Managing Partner i Hans Ragnar Berg i RSM Norge. Foto: RSM

Da ansatte har vært hos flere ulike organisasjoner. Det var viktig for RSM at de ansatte selv kunne velge hvor de skulle være frivillig.

– Jeg håper prosjektet kan være med å motivere slik at den enkelte velger å bruke mer enn én dag på sin hjertesak og være samfunnsbevisste borgere og bidragsytere, sier Berg.

Stort engasjement

– Vi er så glade og takknemlige for at så mange bedrifter velger å jobbe for Kreftforeningen når de viser sitt samfunnsengasjement, sier generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross.

Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen. Foto: Jorunn Valle Nilsen

Kreftforeningen har merket en økning i antall henvendelser fra bedrifter de siste årene, som lurer på hvordan de kan gjøre en frivillig innsats for kreftsaken. Mange ønsker å vise samfunnsengasjementet sitt utover det å bare gi en fast sum til en god sak.

– Dette er noe vi har sett særlig i USA og andre land i flere år. Men ikke så mye her hjemme. Men det er en økende etterspørsel i hele landet i at store og små bedrifter ønsker å engasjere seg mer. I Stafett for livet og Kreftforeningens innsamlingsaksjon (tidligere Krafttak mot kreft), ser vi at mange bedrifter bidrar med praktiske aktiviteter og stunt for å samle inn penger til kreftsaken, forteller Ross.