Vi investerer 200 millioner kroner og blir medisinutvikler!

Norske pasienter har fått dårligere tilgang på ny og lovende behandling. Det gjør vi noe med nå.

Ingrid Stenstadvold Ross og Lars Erwig fra CRUK signerer samarbeidsavtalen om sammen å utvikle nye kreftmedisiner. Foto: Nina E. Rangøy

I et unikt samarbeid med vår britiske søsterorganisasjon, Cancer Research UK (CRUK), skal vi bidra til å utvikle kreftlegemidler. Slik skal norske pasienter få tilgang på utprøvende behandling mye raskere enn i dag.

– Vi har lenge fortvilt over at det tar altfor lang tid, ofte 15 år, før resultatene fra forskning kommer pasientene til nytte. I tillegg ser vi at antall studier hvor pasienter får testet ut ny behandling, går ned. Vår jobb er å bidra til at flere overlever kreft. Vi har ikke tid til å vente, sier vår Kreftforeningens generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross.

De neste fire årene investerer Kreftforeningen derfor 200 millioner kroner i å sikre tilgang til lovende behandling for flere.

Første studie på vei

– Ambisjonen er at vi sammen skal utvikle flere kreftlegemidler, og at mange kliniske studier – altså utprøving av nye lovende legemidler på pasienter – gjennomføres i Norge, forklarer Ross.

Avtalen sikrer at flere av medisinene testes ut i Norge. Slik sørger Kreftforeningen for at medisinene blir tilgjengelig for norske pasienter i nye studier.

– Gjennom givere over hele landet har vi investert milliarder i forskning slik at flere skal få bedre behandling. Det skal vi fortsette med. Men ved i tillegg å finansiere utprøving av legemidler, vil vi få et nytt bein å stå på i vårt arbeid for at flere skal overleve kreft, sier Ross.

Allerede om noen måneder vil forhåpentlig den første legemiddelstudien være i gang på Oslo universitetssykehus.

Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.
To profesjonelle smilende på et fortau i byen.
Ingrid Stenstadvold Ross og CRUKs Lars Erwig smiler bredt etter å ha inngått samarbeidsavtalen. Foto: Nina E. Rangøy

30 års erfaring

– Med Kreftforeningen som partner vil vi få enda flere lovende medisiner raskt inn i kliniske studier, sier Lars Erwig, som er sjef for CRUKs senter for medisinutvikling.

Med Kreftforeningen på laget, vil enda flere legemidler nå pasientene.

– Vi er utrolig heldige som får ta del i suksessen som CRUK har skapt. Gjennom dette samarbeidet vil vi utrette mye mer enn vi kunne gjort på egenhånd, sier Ross.

Hun legger til at de to organisasjonene er særlig opptatt av at deres satsinger skal nå pasientgrupper det i dag ikke satses tilstrekkelig på.

Om Cancer Research UK (CRUK)

• Cancer Research UKs Senter for legemiddelutvikling har vært pionerer innen utvikling av nye kreftmedisiner i 30 år.
  • Senteret har bidratt til at over 60 lovende medisiner er testet ut på pasienter i kliniske studier.
  • Utviklingen av medisiner har hatt stor betydning for pasienter med blant annet hjernekreft, prostatakreft og eggstokkreft.
  • For øyeblikket har de 16 nye kreftmidler under utvikling.
  • Les mer på nettsiden til Cancer Research UK

Vil du bidra til nye fremskritt?

Vi støtter kreftforskning fordi vi vet det nytter. 3 av 4 overlever kreft i dag. Det er dobbelt så mange som for 50 år siden. Men vi er ikke i mål. Mer forskning må til. Sammen skaper vi håp. Vipps-nummer 2277.

Gi en gave

kr