Bli frivillig i Hverdagshjelpen

Å bli rammet av kreft kan gjøre hverdagen vanskelig. Mange tappes for krefter og har nytte av praktisk hjelp i hverdagen.

Foto: Ole Martin Wold

Frivillige i Hverdagshjelpen avlaster kreftsyke, pårørende og etterlatte med praktisk hjelp. En liten handling kan bety mye for mennesker i en sårbar situasjon. Du blir en del av et team med andre frivillige, får god opplæring i starten og jevnlig tilbud om erfaringsutveksling og faglig påfyll.

Vi har tilbud i Oslo, Trondheim, Orkland og Skaun, Arendal, Grimstad, Froland, Grenlandsområdet, Nord-Jæren, Haugesund, Ålesund, Kristiansand, Vennesla, Lillesand og i Gjesdal.

Hva kan du bidra med?

• Utføre praktiske oppgaver i hjemmet til kreftpasienter, pårørende og etterlatte – for eksempel vasking, plenklipping, rydding, maling eller oppussing
  • Markedsføre tilbudet til potensielle brukere og frivillige

Hvem ser vi etter?

• Du må være ha fylt 16 år for å være frivillig i Hverdagshjelpen
  • Du må kunne utføre praktiske oppgaver
  • Du må være interessert i mennesker og trives i sosiale settinger
  • Du må mester selvstendig jobbing og samarbeid med andre

Alle som er frivillige hos oss er ambassadører for kreftsaken. Vi treffer mange mennesker, og noen ganger er de i en sårbar situasjon. At vi er pålitelige er derfor ekstra viktig. Vi forventer også at frivillige er snus- og røykfrie på aktiviteter i regi av Kreftforeningen.

Hvor mye tid tar det?

• Opplæring ved oppstart, e-læring og kurs på til sammen to timer
  • Et besøk varer i to timer, reisetid kommer i tillegg
  • Det forventes at du kan gjennomføre to besøk i måneden
  • Av hensyn til de du skal besøke må du kunne forplikte deg til å være frivillig i minste seks måneder

Ja, jeg vil bli frivillig

Vil du bidra som frivillig? Du må ikke ha erfaring med kreft – bare ha lyst til å bidra! Hvilke aktiviteter som trenger frivillige, og hvor i landet, varierer. Meld interesse, så kontakter vi deg og forteller om hvilke aktiviteter som har behov akkurat nå.

Lurer du på noe? Ta kontakt!

Hanne Hovde Bye

spesialrådgiver