Presse-ABC

Synlighet og presse, Kreftforeningens innsamlingsaksjon, 2024

• Gjøre kjent i lokalmiljøet at dere skal være med på aksjonen
  • Gjøre kjent i lokalmiljøet hva pengene skal gå til

Et godt oppslag i lokalmedia kan være avgjørende for en vellykket aksjon.

I lokalpressen får dere anledning til å fortelle hvilken aksjon dette er, hva pengene går til og ikke minst når dere skal ut og hvordan dere skal samle inn penger.

Har du spørsmål eller trenger hjelp? Ta kontakt – ingen spørsmål er for store eller små.

Under følger noen tips for å få til gode oppslag😊

Dette må dere gjøre i forkant

• Finn ut hvilke dager den lokale avisa kommer ut og når de har deadline. Noen aviser har kun én utgivelse i uka, så her kan dere miste nærmeste utgivelse til aksjonsdagen hvis dere ikke undersøker tidlig nok.
  • Er det noen i den aktuelle avisen som har skrevet om aksjonen før? Eller er det noen andre som har skrevet om dere (russen, bygdekvinnelag, idrettslag, forening eller andre)? Start gjerne med å kontakte dem.
  • Kjenner dere noen som jobber der, som dere kan spørre?
  • Hvem hos dere skal uttale seg?

Innsalget

Tenk gjennom på forhånd hva slags budskap dere vil gi til avisen.

Hva er det ved aksjonen/deres innsats som gjør at de bare må lage denne saken?

Det kan være alt fra de frivillige innsamlerne / skolens engasjement, at det skjer lokalt, at dere skal slå fjoråret, at dere har funnet på noe nytt eller har en relasjon til saken.

Vær kreative!

• Ta kontakt med pressen noen dager (2-4 dager) før dere ønsker at oppslaget skal komme på.  Ring på dagtid, før kl. 16.00.
  • Skriv en kort e-post til redaksjonen i avisen om hvem, hva, hvorfor og når. Husk å få med kjernebudskapene og fakta om årets tema.
  • Send til redaksjonen eller utvalgt journalist med kopi til redaksjonssjef. E-postadressene finner du under ansatte på avisens nettside.
  • Dersom dere ikke får noen respons på e-posten, dere ringe eller sende sms til journalisten/redaksjonen. NB: Journalister flest jobber mellom kl. 8:30-16:00, så prøv å forholde dere til de tidene.
  • Ikke gi dere før dere har fått et svar! Journalister er vant til å bli mast på – men husk å være høflig, og at vi ikke kan «bestille» saker. Journalistene bestemmer selv hva de vil skrive om J
  • Gjør det enkelt for journalisten. Mange lokalaviser er presset på tid, og jo bedre «pakke» dere leverer til avisene, jo større sjanse for artikkel. En e-post med bilde av dere i aksjonskomiteen, navn på alle medvirkende, et par sitater fra dere, kontaktinfo til de som skal uttale seg, tid og sted for aksjonen, samt informasjon om aksjonen, vil gjøre det veldig enkelt for redaksjonen å lage en sak. Det er meget sannsynlig at jo bedre bilde(r), jo større oppslag.
  • Noen lokalaviser har også løsninger hvor dere kan legge inn saker og bilde selv via nettsiden deres. Sjekk med lokalavisen om dette er mulig.
  • Er dere flere skoler/komiteer som hører til samme avis, bør dere snakke sammen før dere selger inn saker til media. Det er kjedelig at den ene komiteen får presentert sin aksjon, mens andre ikke får det.
  • Det kan være mange gode ideer til ekstra saker i den digitale innsamlingen. Er det noen lokale bedrifter som har gitt et betydelig bidrag, kan det være nok til en artikkel i lokalavisa.

Intervjuet

• Snakke om årets tema. Se fakta om årets aksjon for å lese om hva dere kan si.
  • I lokalpressen får dere anledning til å fortelle hvilken aksjon dette er, og hva pengene går til, når (dato og klokkeslett) dere kommer og hvordan dere samler inn penger i år. Det har dere ikke tid til når dere går fra dør til dør. Har naboen sett omtale i avisen noen dager tidligere, er det lettere å gi penger til et prosjekt de allerede har hørt om før.
  • Dere skal ikke uttale dere om kreft, krefttall, overlevelse og lignende. Slike spørsmål henviser dere videre til rådgiveren i Kreftforeningen. Dere skal først og fremst snakke om selve innsamlingsaksjonen og deres engasjement, hva dere skal gjøre og hvorfor.
  •  Dere vil likevel få et eget skriv med litt informasjon om temaet for årets aksjon, noen forslag til enkle spørsmål om selve aksjonen og en faktaboks som kan gis til redaksjoner som ber om det.

Radio

• Det finnes veldig mange lokalradioer der ute, og svært mange har god dekning blant lokalbefolkningen. Ring radiostasjonen og sørg for at deres mest taleføre representanter får komme på radioen og fortelle om aksjonen.
  • NB: Dekker radioen et større område enn bare der hvor dere skal gå? Vær hyggelig og prøv å nevne de andre aksjonene også.
  • Siden radio helst krever tilstedeværelse, er det best om skolen/komiteen som holder til nærmest studio tar på seg den oppgaven.

Regionmedia

• Oppslag i regionmediene eller oppslag hvor noen forteller sin personlige historie som eksempelet over, skal koordineres med rådgiver i Kreftforeningen.
  • Kreftforeningen jobber også med å finne personer som kan fortelle om årets tema i regionmediene, så det er viktig at vi ikke ødelegger for hverandre hvis dere har slike planer.

Andre kanaler/sosiale medier

• Spre Innsamlingsaksjonen i alle kanaler dere er på til daglig: TikTok, Instagram, Snapchat, Facebook og så videre. Her er det lov å være kreativ og bruke fantasien for hvordan dere best kan få ut informasjon om aksjonen.
  • Få gjerne andre dere kjenner eller samarbeider med under aksjonen til å dele informasjon

Etter aksjonen

• Følg gjerne opp i media med resultatene fra aksjonen. Ble det rekord? Hvor mye ble samlet inn? Hva ble resultatet på digital innsamling/Vipps?
  • Kreftforeningen sender takkekronikk til alle aviser etter at aksjonen er over.

Tips til slutt

• Tenk over at dere representerer Kreftforeningen når dere stiller opp i media og på bilder dere deler i sosiale medier i forbindelse med Innsamlingsaksjon – dropp derfor snusen under leppa eller sigaretten.

Lykke til med innsalget og ta kontakt hvis dere lurer på noe eller trenger hjelp! 🙂