Purple Day – skap synlighet og engasjement

For å skape enda bedre engasjement og synlighet om Kreftforeningens Stafett for livet i lokalmiljøet, kan dere arrangere en «Purple day» i samarbeid med den lokale næringsforeningen, kommunen, sentrumsforening, shoppingsenter og så videre.

Viser butikker som arrangerer Purple day i forbindelse med Stafett for livet

Hvorfor Purple Day?

For å skape enda bedre engasjement og synlighet om Kreftforeningens Stafett for livet i lokalmiljøet, kan dere arrangere en «Purple day» i samarbeid med den lokale næringsforeningen, kommunen, sentrumsforening, shoppingsenter, og så videre. En slik dag vil også skape oppmerksomhet om stafetten i lokalmedia.

Dette er ikke noe som dere må gjøre, men en mulighet dersom dere ønsker.

Hvorfor Purple Day?

Purple Day er en dag hvor dere fargelegger den lokale by eller tettsted lilla. Sentrumsbutikkene som ønsker å være med, kan for eksempel arrangere ulike aktiviteter som salg av lilla armbånd, pynte butikken med lilla ballonger og ha flyers med informasjon om den lokal stafett godt synlig i butikken. Målet er å få god synlighet av stafetten og få folk til å melde seg på til å delta, enten på lag eller fighter.

Materiell

• Hver stafett får 5000 kroner til Purple day.
  • Armbånd: 750 voksen og 250 barnearmbånd (selges til kr.50 per stk. som går til stafetten)
  • 500 lilla ballonger
  • Stafetten vurderer selv antall t-skjorter og om man vil trykke på sponsorer/info med lokal tilpasning hos lokal leverandør.
  • Alternativ til t-skjorter er å bruke frivillig / fighter -vester og dermed bruke de 5000 til andre ting som man tenker kan skape mest blest om Stafett for livet. Alt materiell/effekter må være lilla.

Hvordan gå frem?

• Kontakt lokal næringsforening / lokale butikker eller andre som primusmotorer dere kjenner, deltakere på stafetten eller liknende.
  • Presentasjon om Stafett for livet /Purple Day på et møte eller samling hos lokal næringsforening.
  • Informere butikker om dagen og hvordan de kan delta.
  • Utfordre lag / bedrifter og ta på egen lag-t-skjorte og/eller kjøpe armbånd, og dele bilder på sosiale medier på Purple Day- dagen. Merk det med #purpleday #stafettforlivet #kreftforeningen #relayforlife
  • Informere om dagen til lagkapteinene, for eksempel på lagkapteinsmøtet.
  • Kontakt lokal presse for å få de til å forhåndsomtale dagen, samt hvem som er med av lokale butikker. Oppfordre alle til å ta bilder på dagen og dele link på sosiale medier, for eksempel Facebook.
  • Lokale primusmotorer i butikkene, næringslivsforeningen eller stafetten deler ut t-skjorter ballonger, flyers og armbånd dagen før Purple Day.
  • På Purple Day: Kreftforeningen og stafettleder/nestleder besøk butikker og takke for innsatsen.

Forslag til invitasjon til lokal næringsforening (docx) eller liknende.