Frivillig i Kreftforeningens Stafett for livet

Denne siden er for deg som er frivillig i Stafett for livet. Her finner du relevante dokumenter, lenker og andre nyttige verktøy om vi håper skal gjøre jobben som frivillig så enkel som mulig. Har du spørsmål, ta kontakt med din gruppeleder eller kontaktperson i Kreftforeningen.

Savner du noe på siden? Eller er det noe som ikke fungerer? Gi oss din tilbakemelding, send en e-post til anne.rui@kreftforeningen.no.

Organisering og arbeidsgrupper

Det er seks ulike arbeidsgrupper som hver har ansvar for sine oppgaver. Alle gruppene er like viktige, og mange av arbeidsoppgavene kan flyte litt over i hverandre. Derfor er det viktig å ha god dialog og samarbeider, og ikke jobber hver for seg.

Kurs og opplæring

Som frivillig i Stafett for livet får du all opplæring du trenger. Opplæringen består av et basiskurs og en aktivitetsopplæring.

Mentorene våre

Trenger du en sparringspartner? kaste idéer og få noen gode tips og råd? Ta kontakt med en av våre dyktige mentorer!

Purple Day- skap lokalt engasjement!

For å skape enda bedre engasjement og synlighet om Kreftforeningens Stafett for livet i lokalmiljøet, kan dere arrangere en «Purple day»

Om Stafett for livet

Hva er Kreftforeningens Stafett for livet?

Stafett for livet er et sosialt, positivt og samlende 24-timers arrangement for å vise støtte til alle som er eller har vært rammet av kreft, og minnes de som har gått bort. Men mest av alt handler Stafett for livet om å feire livet – her og nå. Klikk på lenken for å lese mer om stafetten.

Skole – og barnehagestafett

Skoler og barnehager kan arrangere sine egne stafetter for å støtte, hedre og heie på de som rammes av kreft i lokalmiljøet. Å få med skoler i området der stafetter arrangeres, er en veldig fin måte å skape lokalt synlighet og engasjement på! Det er skolene selv som arrangerer stafetten og alt de trenger finner på våre nettsider.

Global Relay For Life – verdens største nonprofit-arrangement

Stafett for livet er den norske utgaven av Relay for life.

I over 30 land verden over arrangeres det stafetter for å vise at vi står sammen i kampen mot kreft.  Vi samarbeider tett med land som USA, Belgia, Nederland og Danmark for å hente inspirasjon og utvikle stafetten videre.

Filmer

Under finner du lenker til noen filmer om Stafett for livet. Søk gjerne på YouTube dersom du ønsker å finne flere. Trenger du originalfilene, ta kontakt med din kontaktperson.

Om Stafett for livet

• Kreftforeningens Stafett for livet er et 24-timers arrangement der det handler om å støtte kreftrammede, minnes de som har gått bort – og ikke minst feire livet.
  • Du kan delta ved å opprette ditt eget lag eller som lagdeltaker. Lagene består av familier, kollegaer, venner, lag, foreninger og andre. Lagene har ofte en person de vil minnes eller støtte, mens andre ønsker å vise sitt engasjement for kreftsaken.
  • Lagens skal ha minst en deltaker på banen gjennom 24 timer for å vise at det alltid bør være noen på banen for den som er syk.
  • De som ønsker kan samle inn penger til kreftsaken.
  • Fighterne – de som har eller har hatt kreft- er stafettenes hedersgjester. De går åpningsrunden, og inviteres til et eget program under stafetten.
  • Det er ingen konkurranse, og man går eller løper i eget tempo.
  • Det er gratis å delta.
  • Underveis er det underholdning, aktiviteter og mye mer
  • Kreftforeningens Stafett for livet er den norske utgaven av det amerikanske Relay For Life, som ble startet av legen Gordy Klatt i 1985. Det er i dag verdens største nonprofit-arrangement. I 2018 deltok 2,1 millioner deltakere i 4.463 byer i 30 land, med over 206.000 nåværende og tidligere kreftpasienter.
  • Det første arrangementet i Norge ble arrangert på Randaberg i september 2017.
  • Les mer på Stafett for livet