Om filmene og tilhørende pratekort

– Hva skal jeg spise nå?

Når kreft rammer er det mange som opplever at kosthold blir et viktig tema. Det gjelder både før, under og etter kreftbehandling. Tørre slimhinner, endring av smaksopplevelser og mindre matlyst er eksempler på utfordringer. Andre igjen kan oppleve vektoppgang som følge av behandlingen. Noen ganger kan det være godt å lytte til noen som har vært i en liknende situasjon, og som kan gi en mulig retning for veien videre. Det kan gjelde både for pasienter og pårørende. Med dette som utgangspunkt har vi laget filmer hvor tre tidligere kreftpasienter deler sine erfaringer om kosthold og kreft.

Filmene kan være egnet for

• grupper av pasienter og pårørende
  • egen refleksjon
  • opplæring av helsepersonell
  • fora og arenaer hvor det er viktig å gi kreftpasienter/-overlevere en stemme

Prosjektet er støttet av Stiftelsen DAM og har brukerperspektiv og deling av erfaringer som utgangspunkt. Filmene er tekstet og bør vises med lyd.

Til hver film er det laget såkalte pratekort. Pratekortene tar utgangspunkt i sitater fra filmene, med konkrete spørsmål, som kan sette tema enten det er i en gruppe, en-til-en samtale eller for egen refleksjon. Se egen brukermanual for filmer og pratekort.

Ta gjerne kontakt med Mona Bjelland i Kreftforeningen om du ønsker å bruke filmene. Vi er svært interessert i å få tilbakemelding og erfaringer med bruk av både filmer og pratekort:
Mona Bjelland, mona.bjelland@kreftforeningen.no, telefon 99 79 67 99.