Råd om korona til barn og ungdom som pårørende

Kjære du som er barn eller ungdom.

Er du mer redd og engstelig for tiden? Det skjønner vi godt. Mange barn er usikre på hva koronaviruset er, og om det er farlig. Om du i tillegg har noen hjemme som har kreft, kan det være du har ekstra mange spørsmål for tiden.

Kanskje du også er redd for å bli smittet selv? De fleste barn trenger ikke å være redd for koronaviruset. Og de fleste voksne blir bare litt syke. Det er sant at de som har kreft eller får medisin for kreft, kan bli sykere av koronaviruset. Derfor er det fint at vi unngår å smitte hverandre.

Husk: Det er aldri noen sin skyld hvis en blir smittet.

Hva kan jeg gjøre for å unngå smitte?

• Vask hendene dine ofte og grundig
  • Ikke host eller nys ut i luften, bruk et papirtørkle eller albuekroken
  • Hold avstand til andre.

For mange barn er det vanskelig å holde avstand til andre. Hvis du har noen hjemme som har kreft, kan det være at dere ikke kan klemme akkurat nå. På sykehuset kan den voksne spørre hvor forsiktige akkurat dere må være.

Vi håper det ikke er lenge til du kan klemme på vennene dine også!

Fra 12. august 2020 er det innført nye testkriterier.

Kan jeg ha besøk av vennene mine?

For at du eller noen i familien din ikke skal bli smittet, er det best å ikke ha eller gå på besøk. Hvis noen hjemme hos deg har kreft, må du være ekstra forsiktig.

Hvis du er sammen med andre som ikke bor i huset ditt, er det lurt å holde minst en meter avstand. Du kan snakke med vennene dine gjennom spill, videochat eller telefon. Dere kan også finne på noe sammen ute.

Hvorfor kan jeg ikke besøke den syke på sykehuset?

For å unngå at flere blir syke har sykehuset innført besøksforbud. Det betyr at vi ikke få lov til å dra til sykehuset og besøke/være sammen med den som er syk. Men hvis du savner den syke og har lyst til å snakke med han eller henne, kan du ringe de på mobil eller snakke med dem på videochat. Dette kan du få hjelp til av en voksen. Hvis du får besøke noen på sykehuset, kan du være forberedt på å at noen kanskje kan være kledd i litt rare klær.

Hvordan vet jeg at jeg ikke har koronaviruset?

De fleste som får korona, har feber, hoster og er tung i pusten. Om du har forkjølelsessymptomer er det best å være hjemme til du blir helt frisk igjen. Husk at korona ikke er farlig for friske barn.

Folkehelseinstituttet har lagt en film til barn og ungdom som forklarer det nye koronaviruset:

Finnes det medisin mot koronaviruset?

Det finnes ennå ikke medisin mot koronaviruset men forskere verden rundt jobber med å lage en vaksine. De forsker også på om noen av de medisinene vi allerede har kan brukes.

Hva hjelper når jeg er redd?

Ofte er det fint å snakke med noen. Har du en voksen du er trygg på, som kan trøste og hjelpe deg? Hvis ikke du har noen i nærheten, finnes det mange andre som kan hjelpe deg og svare på spørsmål enten på telefon eller chat. Kontaktlæreren og helsesykepleier på skolen er tilgjengelige og svarer både på telefon og på skolemail.

Snakk med oss

Vi har styrket rådgivningstjenesten og svarer på alle spørsmål om kreft, også om korona og kreft. Det er gratis, og vi hjelper både voksne og barn.

Andre du kan prate med

Noen råd til foresatte

Barn og ungdom som pårørende reagerer forskjellig. Her er noen ting barn kan ønske seg av sine foreldre i en slik situasjon:

• Berolig oss med varme ord.
  • Le med oss.
  • Spør hvordan vi har det.
  • Ta kontakt.
  • Smil til oss, så blir vi glad.
  • Snakk med oss om situasjonen.
  • Hør på det vi har å si.
  • Ikke press oss til å snakke hvis vi ikke vil.
  • Se oss selv når vi smiler og ler.
  • Gi råd for hvordan vi kan takle sorgen.
  • Dere trenger ikke snakke, bare lytt.
  • Muntre oss opp på en dårlig dag.
  • Vis interesse.
  • Vær med på aktiviteter.
  • Snakk med oss om andre ting enn sykdom og død.
  • Vær seriøs når vi åpner oss og hør godt på det vi har å si.

Var dette nyttig?