Snakk med oss Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft, også spørsmål om korona og kreft. Vi hjelper både voksne og barn. Tjenesten er gratis, og du kan være anonym. Vi snakker norsk og engelsk. Ring21 49 49 21 Mandag–fredag: 09.00–15.00 Send epostEpost Svar innen 72 timer ChatChat Mandag–fredag: 09.00–15.00

Våre tiltak i forbindelse med koronaviruset

Vi er i ekstra tett dialog med helsemyndigheter, sykehus og pasientorganisasjoner i disse dager. I en krevende tid for alle, vil vi bidra til å finne gode løsninger på samfunnsnivå og tilby trygge omsorgstjenester.

Dette gjør vi

Aktuelt om korona

Hildegunn KaltvedtÅ LEVE MED KREFT

– Om jeg har to eller fem år igjen, det vet jeg ikke

Hildegunn (45) har uhelbredelig kreft, men forsøker å leve hver dag til det fulle. Også under koronapandemien.

Elin Holter AntonisenFORSKNING

Forskningen må holdes i gang

– Koronapandemien har forandret på mye, men det er enormt viktig at forskningen ikke stanser opp, sier Elin Holter Anthonisen, seksjonssjef i Kreftforeningen.

Forskere i lab med Kreftforeningens logo i bakgrunnen. Foto.FORSKNING

Kreftforeningen bidrar i hastedugnad mot korona

Forsker Svenn-Erik Mamelund er en av dem som nå får millionstøtte fra Kreftforeningen for raskt å finne ut mer om koronaepidemien.

Forskningen fortsetter – med avstandFORSKNING

Forskningen fortsetter – med avstand

Den viktige COMIT-studien for lungekreftpasienter er i full gang igjen. Nå med alenetid i laboratoriet, hyppig desinfisering av utstyr og kaffepauser med god avstand.

Slik er kreftforskernes nye hverdagFORSKNING

Slik er kreftforskernes nye hverdag

Koronapandemien får konsekvenser for mye, men forskningen fortsetter i full styrke. Prosjektleder Kathrine Redalen og hennes team jobber som aldri før og er blitt kløppere på digitale verktøy.

Korona-råd i tiden som kommerGRADVIS ÅPNING AV SAMFUNNET

Korona-råd i tiden som kommer

Det lettes stadig på noen av tiltakene fra myndighetene, men det er helt avgjørende at vi fortsatt følger rådene om å holde avstand, vaske hendene og holde oss hjemme når vi er syke.

Forskere i lab med Kreftforeningens logo i bakgrunnen. Foto.FORSKNING

Hastebevilger 10 millioner til koronaforskning

– Det er ekstra viktig å forske på hvordan koronaviruset rammer de mest sårbare, som kreftpasienter, sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.

– Kreftpasienter vil alltid prioriteres høytKREFTBEHANDLING

– Kreftpasienter vil alltid prioriteres høyt

Mange er urolige for hva koronapandemien betyr for deres videre behandlingsforløp. Kreftlege Daniel Heinrich forsikrer om at hver eneste pasient skal tas godt vare på til tross for unntakstilstanden.

Kreftsyke Jarle måtte utsette cellegiftbehandlingenKREFTBEHANDLING

Kreftsyke Jarle måtte utsette cellegiftbehandlingen

Jarle Gogstad har fått beskjeden som mange kreftpasienter frykter i disse dager: «Du må utsette ditt planlagte behandlingsforløp». Han er skuffet, men har samtidig forståelse for beslutningen.

Hvordan kan jeg som kreftrammet trene nå?FYSISK AKTIVITET

Hvordan kan jeg som kreftrammet trene nå?

Vardesenteret og Pusterommet er stengt, og helsemyndighetene har anbefalt alle å være mest mulig hjemme, men fysisk aktivitet er fortsatt viktig. Nå tilbyr Pusterommet gratis hjemmetrening!

Kreftforeningens Stafett for livet avholdes ikke på grunn av koronavirusetVÅRE TILBUD

Kreftforeningens Stafett for livet avholdes ikke på grunn av koronaviruset

Kreftforeningen har tatt den nødvendige og tunge beslutningen om å ikke gjennomføre stafettene i 2020. Vi jobber med å få til en nasjonal virtuell markering.

Råd til deg som får utsatt kreftbehandlingenKREFTBEHANDLING

Råd til deg som får utsatt kreftbehandling

Norsk helsevesen står i en vanskelig situasjon og er under stort press på grunn av koronaviruset. Slik går du best frem dersom kreftbehandlingen din blir utsatt.

Klar til å gi svarSNAKK MED OSS

Vi styrker vår rådgivningstjeneste

Kreftforeningen har styrket rådgivningstjenesten kraftig, for å gi svar til alle som nå har spørsmål om korona og kreft. – Så ikke nøl med å kontakte oss, oppfordrer Else Støring.

– Dine valg påvirker morgendagens kreftbehandlingKREFTBEHANDLING

Mulige konsekvenser for kreftbehandlingen

Koronasmitten kan få konsekvenser for kreftbehandlingen i landet. Kreftforeningen går nå i dialog med helsemyndighetene for å se på løsninger.

Coronavirus – advice and information in English

The Norwegian Institute of Public Health provides advice and information about the coronavirus.

Information in other languages