Hva er Kreftsakens vinterleker?

I vakkert vinterlandskap på Sjusjøen Arena Natrudstilen får du mulighet til prøve ulike aktiviteter som skilek, skihopp, skiskyting, alpint eller trugetur. Målet er å finne mestringsfølelse og motivasjon som du kan ta med hjem og bruke i hverdagen. Kanskje får du prøvd en aktivitet som du kan gjøre mer av på egenhånd?

En gruppe mennesker poserer for et bilde i snøen.

Program Kreftsakens vinterleker 2024

Fredag 5. april
19.00 – 21.00 Åpningsseremoni Montebellosenteret

Lørdag 6. april Sjusjøen Arena Natrudstilen

10.00 – 15.00 Aktiviteter, påmeldte og drop-in

11.30 – 14.00 Lunsjservering i flerbrukshallen

18.00 – 20.00 Vinterleker buffé på Tyrili og i Flerbrukshallen på Natrudstilen

Søndag 7. april

10.00 – 11.30 Aktiviteter for de som ønsker det på Camp Sjusjøen.

11.00 Utsjekk for alle deltagere

11.30 – 12.00 Enkel varm lunsj for de som er med på aktivitetene på Camp Sjusjøen

For barnefamilier som har fått bekreftet innkvartering på Tyrili/Camp Sjusjøen og har fått bekreftet plass på hesteridning og hundespannskjøring fredag 5. april på formiddag
:

Torsdag 4. april
Ankomst Tyrili og Camp Sjusjøen

Fredag 5. april
10.00 – 15.00 Hundespannskjøring og hesteridning fra Camp Sjusjøen

Hva skjer under vinterlekene?

Under Kreftsakens vinterleker kan du teste ut flere morsomme aktiviteter. Vi har også et bredt og spennende program. Det blir en storslagen åpningsseremoni på fredag og Vinterlekenes buffét på lørdag. For barnefamilier tilbyr vi hesteridning og hundespannkjøring på fredagen.

Du kan delta alene, sammen med familien eller andre pårørende. Aktivitetene foregår i grupper, ledet av våre dyktige aktivitetsledere. Vi tilpasser aktivitetene til alle nivåer.  I mellom aktivitetene kan du besøke vår innendørs lounge hvor du kan slappe av, få varmen i kroppen og alltid finne noen å snakke med ved behov.

Under hele arrangementet vil ansatte og frivillige fra Kreftforeningen og Montebellosenteret være til stede for å svare på spørsmål og hjelpe deg.

En gruppe mennesker som står rundt et bål i snøen.
Vinterlekenes ild tennes under åpningen.
Foto: Maria Munsters

Kreftsakens vinterleker arrangeres av Kreftforeningen og Montebellosenteret, og ble arrangert første gang i 2022. Kreftsakens vinterleker støttes av Radiumhospitalets Legater og Sparebankstiftelsen DNB.

En hund som trekker en slede.

Hvordan bor vi?

Som deltaker innkvarteres dere på følgende steder:

Tre personer sitter i snøen på en slede.

Spørsmål og svar

Antrekk:
Kreftsakens vinterleker er et løst og ledig arrangement, der klærne skal være varme og funksjonelle.

Åpningsseremonien
Kle deg i varme klær, seremonien skal foregå utendørs på kvelden, så det kan bli kaldt. Lue, votter og ull er anbefalt.

Aktiviteter
Skiklær, akeklær, lekeklær, alt som holder deg varm på en fin vinterdag. Husk skift i tilfelle du blir bløt!

Vinterlekenes buffét
Ingen kleskode, men skal foregå innendørs for alle så skiklærne kan bli liggende igjen på rommet.

Pakkeliste:
– Sengetøy (dynetrekk, putevar og laken) og håndklær. Egen barneseng for barn under fire år.
– Mat ved helt spesielle behov (allergier), eller ut over det som blir servert.
– Varmt utetøy, gode vintersko. Ekstra par hansker og sokker kan være lurt.
– Skiutstyr for de som ikke har meldt inn behov om å låne.

Ankomst med bil: Kreftsakens vinterleker foregår på Sjusjøen Arena Natrudstilen, like ved Sjusjøen i Ringsaker kommune i Innlandet. Sjusjøen ligger ca 18 mil fra Oslo og 2 mil fra Lillehammer. Sjusjøen Arena Natrudstilen ligger 5 km fra Montebellosenteret, og 6 km fra Sjusjøen sentrum.

Har du egen bil, er det fint om kjører selv til og fra stadion.

For de som ikke har mulighet til å kjøre egen bil underveis, settes det opp egne busser for transport mellom overnattingssteder og arrangementsområdet på faste tider. Dersom du har behov for slik transport, oppgir du dette i påmeldingskjemaet ved å svare JA i dette feltet.

Offentlig transport: Dere kan ta tog eller buss til Lillehammer skysstasjon, og ta taxi (priser legges ut når det nærmer seg) videre til våre innkvarteringssteder på Montebellosenteret, Tyrili og Camp Sjusjøen.

Buss: Rutetider finnes hos Ruter. Det er buss med rutenummer 501 som går til våre innkvarteringssteder.

Montebellosenteret – ta buss 501 til holdeplassen Montebello. 500 meter å gå – 7 minutter.

Tyrili – ta buss 501 til holdeplassen Montebello. 800 meter å gå – 12 minutter.

Camp Sjusjøen – ta buss 501 til holdeplassen Mesnali Sjusjøvegen – 450 meter å gå – 6 minutter.

Taxi: Ring senest dagen før ankomst til Lillehammer taxisentral tlf. 06565 eller send en e-post til booking@06565.no og gi beskjed om hvilket tog eller hvilken buss du kommer med.
De ordner samkjøring dersom flere ankommer til samme tid.
Oppgi at du skal til Kreftsakens vinterleker og at det er avtalt en fastpris for dette.

Dette er fastprisene som er avtalt:

1-4 passasjerer: kl 06-18 kr 430,- og kl 18-00 kr 520,-
5-8 passasjerer: kl 06-18 kr 825,- og kl 18-00 kr 990,-
9-16 passasjerer: kl 06-18 kr 1100,- og kl 18-00 kr 1350,-

Retur til fra våre innkvarteringssteder Montebellosenteret, Tyriltunet og Camp Sjusjøen til Lillehammer skysstasjon:

Buss: Rutetider finnes på Ruter og det er rutenummer 501 som går fra våre innkvarteringssteder.

Tyrili – ta buss 501 til holdeplassen Montebello. 800 meter å gå – 12 minutter

Taxi: Ring Brøttum Taxi på telefon 62 36 03 10 og referer til Kreftsakens vinterleker.
Det er inngått avtale om følgende fastpriser:

Liten bil, 1-4 passasjerer: 500,-
Mellomstor bil, 5-8 passasjerer: 800,-
Stor bil, 9-16 passasjerer: 1100,-

Ja, du kan delta på Kreftsakens vinterleker flere ganger. Men vi ønsker at så mange som mulig skal få oppleve vinterlekene, og ved stor pågang om plassene vil nye deltakere få førsteprioritet.

Under Kreftsakens vinterleker får alle deltakerne servert lunsj og middag lørdag.

Det vil også være enkel servering til alle under åpningsseremonien.
For de som melder seg på aktiviteter søndag, så blir det enkel varm lunsj før avreise.

På Sjusjøen hytteutleie sine hytter må alle ha med mat utenom det som er via programmet selv, alt er tilrettelagt for matlaging. Hytter og leiligheter er fullt utstyr med alt man trenger for å lage egen mat, fra kjøleskap og ovn til bestikk og tallerkener.

Lån av utstyr:
Vi oppfordrer alle som har eget utstyr til å bruke dette.

Har du ikke eget utstyr, kan du for eksempel låne av BUA. På BUA kan man låne alt av skiutstyr gratis. Finnes det en BUA i nærheten av dere? Finn BUA i nærheten av deg

Vi tilbyr utlån av alpinutstyr, snowboard og ski til de som ikke har eget utstyr eller får lånt hos BUA.

Til drop-in aktivitetene har vi utstyr til alle. Dette trengs ikke å bestilles.
Vi har også hoppski og hjelm (miniski) o g hjelm til de som melder seg til aktiviteten hopp.

Oppgi om du trenger utstyr i feltet «Trenger å låne utstyr» i påmeldingskjemaet. Dersom du har behov for å låne langrennsutstyr, oppgir du også høyden din (skriv i cm uten komma), og skostørrelse. For eksempel: Skileik, 177 cm, skostørrelse 41.

Til skiskyting har vi våpen tilgjengelig. Bruk av våpen skjer kun i samarbeid med profesjonelle veiledere. For barn under 10 år brukes laservåpen.

Vi håper selvsagt på strålende sol og lite vind, men selv om været klaffer kan det bli behov for et sted å varme seg og slappe av. Det er flere varmestuer på skistadion og alpinbakken.

Mange frivillige er klare til å hjelpe deg.

Det er mange frivillige i sving for Kreftsakens vinterleker, og de vil aldri være langt unna! De vil ha på seg veldig synlig blå vester og de er der for dere, så ikke nøl med å ta kontakt med dem. Spør om det er noe dere lurer på, eller si ifra hvis dere har noen behov, så hjelper de deg!

Hvis det skulle være noe mer så kontakt oss på:
Telefon: 21 49 49 21 / post@kreftforeningen.no.

Kreftsaken vinterleker er gratis. Montebellosenteret og Kreftforeningen står for kost, losji og kan dekke transport ved behov for inntil kr 1500 per person for de som har lengre reisevei enn 10 mil.

Har du behov for å få dekket reisekostnader, fyll ut dette skjema etter Kreftsakens vinterleker og send til:
Kreftforeningen ved Cathrine Kullebund
Postboks 4 Sentrum,

Som deltaker innkvarteres dere på følgende steder:

De som ikke har bodd på Montebellosenteret før, vil få mulighet til å bo der. Barnefamilier som får plass på hundespannskjøring og hesteridning (NB! Ankomst torsdag kveld) bor på Tyrilitunet og Camp Sjusjøen.

På hyttene må alle ha med mat utenom det som er via programmet selv, alt er tilrettelagt for matlaging.

• Merk at du må regne med å dele hytte/leilighet (ikke rom) med andre.
  • Vi vil finne rom til deg, og fortelle deg hvor du skal bo.
  • Har du spørsmål til dette, ring oss på 21 49 49 21, eller send oss en epost på post@kreftforeningen.no