Celleprøve

Celleprøver kan tas fra forskjellige steder på kroppen.

Celleprøve er en viktig undersøkelse i forbindelse med forebygging og diagnostisering av kreftsykdom.

Slik foregår undersøkelsen

Forberedelse før prøvetakning

Forberedelsene vil være forskjellige i forhold til hvor det skal tas celleprøve. Du vil få informasjon om det er noe spesielt du skal gjøre før celleprøven tas.

Undersøkelsen kan gjøres på ulike måter:

• For å undersøke lymfeknuter, kuler og annet stikker legen med en tynn nål for å hente ut celler til mikroskopisk undersøkelse. Dette kalles cytologisk punksjon, og det tas 2-4 prøver for å ha nok materiale.
  • Ved overfladiske sår eller føflekker kan det være tilstrekkelig å «skrape» for å få tatt en celleprøve.
  • Livmorhalsprøve (celleprøve av livmorhalsen) hentes ut ved en gynekologisk undersøkelse.

Prøven medfører vanligvis lite smerte og ubehag, og det er liten risiko for komplikasjoner. Cellene sendes til et laboratorium hvor de analyseres.

Etter undersøkelsen

Det tar vanligvis tre til fire uker å få svar på celleprøven. Det kan også ta noen dager før legen/gynekologen får informert om prøvesvaret. Spør gjerne når du tar prøven om hvor lang tid du kan forvente det tar før du får svaret. Ved noen sykehus og brystdiagnostiske sentre, blir prøven analysert med en gang, og du får prøvesvaret mens du er der.

Snakk med oss

Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft, uansett hvilken situasjon du er i. Tjenesten er gratis, og du kan være anonym. Vi snakker norsk og engelsk.

Var dette nyttig?