Til deg som partner

Det å være partner til en kreftsyk innebærer store omveltninger i livet. Parforholdet endrer seg, og man kan kanskje få dårlig samvittighet over følelser og seksuelle behov.

Går det an å være sint på en som har kreft? Kjæresten din går gjennom, eller har gått gjennom, sitt livs kamp der tanken på døden har glimtet. Du har fremdeles seksuelle behov, men livet er så endret at behovene må undertrykkes?

Kanskje er du redd for å skade partneren din, eller er redd for at det skal gjøre vondt? Kanskje har kreftbehandlingen endret kroppen til partneren din, og du vet ikke helt hvordan du skal takle det? Alt dette er vanlige tanker og reaksjoner.

Det går an å være sint på kreft og sykdom. I den første fasen av sykdommen tenker en kanskje ikke så mye på sex, men etter hvert som ting roer seg melder ofte behovene seg igjen.

Kommunikasjon

Endringene som har skjedd kan gjøre det vanskelig å komme i gang igjen. Erfaringer viser at vi tror at den andre ikke ønsker, tåler eller er villig til å snakke om situasjonen. Dersom vi våger å sjekke det ut med hverandre, viser det seg ofte å ikke stemme med virkeligheten. Er du åpen om det du føler, kan det hjelpe den andre til å snakke. Åpenhet fører gjerne til en større opplevelse av fellesskap og nærhet. Om ikke samleie er et valg, finnes det mange alternativ. Kjærlighet, nærhet og ømhet er viktig.

Det kan være lett å gå i fellen dersom en slutter å kjærtegne hverandre, fordi en er redd for at det skal oppfattes som et press til samleie. Seksualitet er et sårbart tema. Det kan virke sårende når vanlig fremgangsmåte ikke fungerer lenger.

En god regel kan være at en blir enige om å aldri krangle om sex, men sette av tid til å snakke rolig om det. Ingen kan vel kreve å ha rett til sex med partneren, men alle har rett på å bli hørt og lyttet til. Hvis alt låser seg og føles uoverkommelig, finnes det profesjonell hjelp.

🎙️ 4. EPISODE AV K-ORDET

Bjørn Einar og Martine Romøren

Hva skjer når en i forholdet tenker på døden, og den andre ikke vil snakke om det? Og hvilken hjelp finnes det ved ufrivillig barnløshet etter kreftbehandling?

Bilde av en dame som jobber i vår rådgivningstjeneste

Snakk med oss om kreft

Mandag–fredag: 09.00–15.30

radgivning@kreftforeningen.no21 49 49 21 Chat med ossOm rådgivningstjenesten

Kreft og seksualitet

Kreft, kreftbehandling og senskader kan påvirke seksualiteten. Spørsmål rundt kreft og seksualitet vil før eller siden melde seg hos de fleste som får diagnosen. Her får du informasjon og råd.

Var dette nyttig?