Coop har vært samarbeidspartner med Kreftforeningen siden 2006.
![](https://kreftforeningen.no/content/uploads/2023/09/image-8-1024x493.png)
Coop sitt engasjement
Coop er en stor bidragsyter i flere av Kreftforeningens kampanjer. Men utmerker seg spesielt på Rosa sløyfe-aksjonen og Menn snakk om det.
I oktober farges alle Coop sine 1200 butikker rosa. Stolte ansatte, kunder og medlemmer over hele landet bruker hele måneden på å synliggjøre og samle inn donasjoner til Rosa sløyfe. I en årrekke har Coop donert et tosifret millionbeløp til brystkreftsaken, som utgjør en stor forskjell i aksjonen totalt sett. Engasjerte ansatte pleier også å pryde Rosa sløyfe-løpene, hvor Coop i flere år har vært blant bedriftene med flest deltagende ansatte i løpet.
I november bidrar vår byggkjede Obs Bygg med synlighet rundt Kreftforeningens Menn snakk om det, for å spe synlighet og informasjon rundt menn og kreft.
![En gruppe mennesker i rosa skjorter som løper på et jorde.](https://kreftforeningen.no/content/uploads/2023/09/image-7-1024x683.png)
![En gruppe mennesker i rosa skjorter poserer for et bilde.](https://kreftforeningen.no/content/uploads/2023/09/image-5-1024x590.png)
![](https://kreftforeningen.no/content/uploads/2023/09/image-6-1024x637.png)
Hva betyr samarbeidet for dere?
Dessverre vil de fleste av oss møte kreft på en eller annen måte, enten ved at man selv blir syk eller noen i nær relasjon. Kreft er en sykdom vi må kjempe mot sammen. Vi er derfor stolte av å ha bidratt med over 74 millioner kroner til livsviktig forskning på kreft, sammen med kunder og medlemmer.
![Logoen til Coop](https://kreftforeningen.no/content/uploads/2021/02/Ny_Coop_litt_ditt2021.png)
Coop (coop.no) er Norges nest største dagligvareaktør, og som forbrukereid organisasjon skiller de seg fra konkurrentene. Dette gjenspeiles i visjonen – det skal lønne seg å velge Coop. Det gjelder ikke bare for kundene og medlemmene, men også for leverandører, ansatte og for samfunnet – som alle Coops medlemmer er en del av.
Gjennom medlemskap i et samvirkelag er det over 2 millioner medeiere som eier virksomheten. Medeierskapet gir mulighet til å påvirke, og til å ta del i overskuddet som skapes. For Coop handler det ikke om å gjøre noen få personer rike, men å skape verdier for mange.