Kreftforeningens veivisere

Det kan være tøft å stå i en kreftsykdom. Trenger du noen å snakke med og en støttespiller?

Dette er et tilbud til kreftpasienter under og etter behandling, med mulighet for ukentlig oppfølging i en periode på seks måneder.

Tilbudet er gratis.

Information in English

Synes du det er vanskelig å få oversikt i hverdagen? Trenger du litt ekstra støtte? Da kan dette tilbudet være noe for deg. Gjennom en fast støttespiller, en veiviser, er målet at du skal bli tryggere, få bedre innsikt og oversikt over behandlingsforløpet og føle at du mestrer egen hverdag bedre. Tjenesten er gratis.

Hva kan veiviseren bistå med?

Kreftforeningens veivisere kan for eksempel bistå med å

• være en å snakke med
  • avlaste pårørende eller gi støtte når det ikke er pårørende i nærheten
  • finne løsninger på praktiske problemer
  • få oversikt over avtaler knyttet til kreftbehandling eller rehabilitering
  • forstå informasjonen fra sykehus, NAV eller andre offentlige instanser

Du får støtte fra den frivillige veiviseren i en periode på inntil 6 måneder, inntil 8 timer i måneden.

Hvem passer tilbudet for?

• kreftpasienter under eller etter behandling som ønsker ekstra støtte
  • kreftpasienter som har lite nettverk/familie/venner i nærheten
  • kreftpasienter med minoritetsbakgrunn
Bilde av frivillige

Slik fungerer det

Ønsker du en veiviser, kan du enten kontakte oss ved å fylle ut skjema for ditt område i tjenesten/appen Nyby:

Eller du kan kontakte oss på Kreftforeningens sentralbord, på telefon 21 49 49 21 for å få mer informasjon og hjelp med registrering, eller du kan få helsepersonell til å hjelpe deg med registreringen.

Vi kontakter deg i løpet av 5 dager innen du har registrert deg. Da tar vi en prat om hva du trenger for å se om Kreftforeningens veivisere kan være noe for deg. Vi vil deretter invitere deg til en samtale med en ansatt i Kreftforeningen og en frivillig som passer dine behov.

Hygiene og smittevern

Vi har stort fokus på at du skal føle deg trygg når du bruker våre tjenester. De frivillige følger til enhver tid gjeldende nasjonale og lokale råd for smittevern. Dersom fysisk møte ikke lar seg gjennomføre, kan dere for eksempel holde kontakten via videomøte eller telefon.

Vi gleder oss til å bli kjent med deg og til å vise deg veien mot en enklere hverdag!

Se også våre tilbud Kreftforeningens følgetjeneste og hverdagshjelpen.

Lurer du på noe?

Ta kontakt med