Vi bygger Vardesenter i Ålesund i 2024

I løpet av høsten 2024 vil et helt nytt Vardesenter reise seg i Ålesund. Vardesenteret er en møteplass hvor du får hjelp og veiledning til å komme deg gjennom kreftbehandling eller leve med en kreftsykdom.

Hva kan jeg gjøre på Vardesenteret?

Det skal bygges et helt nytt bygg som skal huse det nye Vardesenteret. Bygget skal stå mellom kreftbygget og Åse hotell. Vardesenter er en møteplass for alle kreftpasienter, pårørende og etterlatte i Møre og Romsdal.

Hos oss får du en prat, eller et råd og veiledning som ruster deg for det du gjennomgår. Eller bare en kopp kaffe.

Om Vardesenteret Møre og Romsdal

I dag finnes det sju Vardesenter etablert på universitetssykehusene her til lands. Vardesenteret i Møre og Romsdal blir det åttende i rekken.

Vardesenter er et unikt samarbeid mellom Kreftforeningen og helseforetakene. Vardesenteret er sted som er til for alle som er berørte av kreft. Hos oss kan du komme innom for en kopp kaffe eller prat. Men du kan også delta på kurs og aktiviteter. Du møter både fagpersoner, frivillige og likepersoner på Vardesenteret.

Det skal bygges et helt nytt bygg på plassen mellom kreftbygget og Åse pasienthotell. Bygget blir 136 m² stort og alt ligger på ett plan. Slyngstad Aalmlid Arkitekter har tegnet Vardesenteret.

Les om hvordan det vil se ut innvendig og utvendig, og hva arkitekten har tenkt.

Forventet byggestart ved månedskifte januar/februar.

Vardesenteret er gratis og åpent for alle som er berørte av kreft. Du trenger ingen timeavtale eller henvisning for å komme innom oss.

Vardsentrene finnes og drives takket være gaver, innsamlede midler, samarbeidspartnere og sponsorer. Ønsker du å gi et bidrag til Vardesenteret Møre og Romsdal, kan du gjøre det på flere måter:

• Vipps til 781876
    • Åpne Vipps-appen
    • Klikk på Send
    • Søk etter 781876
    • Velg Vardesenteret Ålesund
    • Klikk Send
  • Via bank

Mens vi venter på at det store Vardesenteret skal åpne, ønsker vi å tilby dagens kreftpasienter et tilbud. Hver tirsdag og torsdag kl. 1000-1400 møter du frivillige og likepersoner i foajeen på kreftbygget for en samtale og en kopp kaffe.

Kreftforeningens frivillige er de som skaper den unike varme atmosfæren til alle våre besøkende. Du trenger ikke ha erfaring med kreft, men bare ha lyst til å bidra. Vi trenger flere frivillige til vi skal åpne. Meld din interesse her.

Alle Kreftforeningens kreftomsorgstilbud er gratis. Klikk på lenkene for mer informasjon.

• Hverdagshjelpen – praktisk hjelp i hjemmet (Ålesund)
  • Treffpunkt – møteplass for barn og unge som pårørende
  • Temakafe og andre møteplasser for voksne
  • Kreftkoordinator – lavterksel tilbud til pasienter og pårørende. Bistår med samtale og veiledning.

Bli frivillig

Vil du bidra med å skape pause i hverdagen for personer som er rammet av kreft?

Vi trenger flere frivillige vardeverter til vi skal åpne i høst.

Skap ditt Vardesenter

Vi vil gjerne høre fra deg om hva du ønsker at ditt Vardesenter skal inneholde.

Er det noen kurs, tema eller møteplasser du vil delta på?

Andre tilbud i Ålesund

Kreft kan tappe kroppen for krefter. Det er vanlig å ha behov for ekstra hjelp når man blir syk. Kreftforeningens hverdagshjelp hjelper deg med praktiske gjøremål.

Jorun Bøyum, leder for Klinikk for kreftbehandling og rehabilitering i Helse Møre og Romsdal.
Foto: Kreftforeningen

Vi har jobbet i mange år for å få etablert et Vardesenter i Ålesund. For å gi kreftpasienter et helhetlig tilbud, også utover den medisinske behandlingen.

Jorun Bøyum

Stor verdi å møte andre

Ingunn Istad Erstad jobber som kreftsykepleier poliklinikken ved Ålesund sjukehus, og gleder seg til Vardesenteret åpner i 2023.

– På poliklinikken blir fokuset ofte mest på sykdommen og behandlingen. På Vardesenteret kan du møte andre i lignende situasjoner. Vardesenteret skal være en uformell plass hvor du kan komme uten agenda og plan. Vi skal ikke undervurdere betydningen av å møte andre som har kjent det samme på kroppen. Det er godt å høre at er «vanlig» å ha det slik du har det.

Om Vardesenteret

Vardesenteret er en gratis møteplass for alle som er rammet av kreft, tilknyttet sju sykehus i landet.