Dropper tobakk i sosiale medier

Barn og unge eksponeres for store mengder røyk og snus gjennom sosiale medier. Influensere vil bidra til at tobakksindustrien ikke når følgerne deres.

Isabelle Ringnes, Erlend Elias og flere andre influensere ble nylig invitert til Kreftforeningen for å være med på å endre hva barn og unge ser på Instagram og Facebook.

— Jeg tror det er viktig at man blir bevisst på den negative påvirkningskraften bildene av tobakk har, og at man tar et standpunkt om at man ikke skal dele det, sier Isabelle Ringnes.

Vil at flere skal tenke seg om

Nylig viste en undersøkelse at halvparten av influenserne som var kartlagt, hadde delt bilder som viste tobakk. Det er bilder av røyking på fest, snusbokser i hverdagslige situasjoner eller tobakk som en del av annonser for andre produkter. Det siste er ulovlig. Undersøkelsen er utført av Retriever (pdf) på vegne av Kreftforeningen.

— Dette er forbilder for veldig mange av oss. Når de deler røyk og snus i sosiale medier, får man inntrykk av at det er greit. Det er det ikke. Vi har tobakksreklameforbud i Norge. Veldig mange får kreft av tobakk, og det er ikke greit å markedsføre disse produktene, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Hun oppfordrer alle til å rydde strømmen sin for tobakk, og til å spre budskapet.

Influenser Erlend Elias har akseptert Kreftforeningens utfordring om å holde strømmen tobakksfri. Tidligere har han delt bilder der han røyker.

— Jeg skal i hvert fall aldri legge noe mer tobakksrelatert ut på sosiale medier, sier han.

Mange er enige

83 % er enige i at barn og unge burde skjermes mot eksponering for nikotin og tobakk på sosiale medier. Det viser en undersøkelse som ble utført av Respons Analyse på vegne av Kreftforeningen i november i år.

— At vi eksponeres for bilder av røyk og snus, er med på å gjøre at vi tenker at det er normalt og kult. Jeg tror mange av influenserne som har delt bilder av tobakk ikke har tenkt seg om. Men jeg håper de begynner å tenke seg om nå, og gjør strømmen sin tobakksfri, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Kreftforeningen inviterte en rekke influensere til å diskutere hvilken effekt det kan ha at unges forbilder deler bilder av tobakk i sosiale medier. Foto: Jorunn Valle Nilsen

Forventer mer av myndighetene

Røyk tar 6000 liv hvert år. Så mye som 85 % av lungekrefttilfellene skyldes røyking. Kreftforeningen jobber for at det skal vokse opp en generasjon som ikke er avhengig av tobakk. For å få til det, må barn og unge forstå at røyk og snus er avhengighetsskapende og helseskadelig.

— Nå håper vi myndighetene også vil gjøre mer for å sørge for at dette ikke blir en reklamekanal mot barn og unge. Vi må få et regelverk som tydelig definerer hva som er tobakksreklame i sosiale medier. Først da kan vi få et reelt reklameforbud mot tobakk også der, sier generalsekretær Ross.

Kreftforeningen utfordrer influensere til å rydde strømmen sin for tobakk. Foto: Jorunn Valle Nilsen