Vardesenteret i Bodø feiret nye lokaler på Nordlandssykehuset

– Vi skal være et hjem bortenfra hjemmet, sier senterkoordinator Katrin Aakre på Vardesenteret. De åpnet nylig i større og bedre lokaler, bare følg kaffelukta i 4. etasje.

Bilde av Katrin Aakre
Endelig har Vardesenteret i Bodø fått nye lokaler, etter en lang koronadvale. Senterkoordinator Katrin Aakre ønsker alle hjertelig velkommen.

Den 28. oktober kunne senterkoordinator på Vardesenteret Katrin Aakre endelig invitere til offisiell åpning i nye lokaler i 4. etasje på Zefyr Hotell på Nordlandssykehuset (NLSH).

Oppussingen av de nye lokalene startet like før Norge stengte i mars 2020. Korona snudde opp-ned på alt. Særlig for de kreftsyke som ble enda mer isolert enn tidligere. Endelig har dørene på Vardesenteret åpnet etter en lang koronadvale.

Nyåpning

De nye lokalene ligger i samme etasje som det «gamle» Vardesenteret. Men de nye lokalene er dobbel så stor og utstråler varme og god atmosfære og møter deg med en gang du kommer ut av heisen.

– Vi vet at flere har snudd i heisen fordi de orket rett og slett ikke å gå «Den grønne mila» ned over gangen. Også er vi fornøyd med at kaffelukta slår imot deg som en varm klem i det du går ut av heisen, sier Aakre.

Kaffelukta slår imot deg som en varm klem i det du går ut av heisen.

Katrin Aakre

På gjestelista på nyåpningen var tidligere klinikksjef Olaug Kråkmo, samt øvrige klinikksjefer ved Nordlandssykehuset. Fra Kreftforeningen kom avdelingsleder Jacob F. Conradi og distriktsleder Brage Larsen Sollund fra Tromsøkontoret.

Æresgjestene var selvsagt de frivillige som drifter Vardesenteret, styringsgruppa, driftsrådet, likepersoner og samarbeidspartnere. I tillegg til kaffe, sukker og søtt så fikk gjestene nyte joik av artist Kalle Urheim.

Viktig møteplass

– Bare å være her og prate om vær og vind med andre i samme situasjon er deilig. For kona så har det også vært en viktig plass for å møte andre pårørende som står i det samme, sier Rolf Arvid Hetzler fra Bodø. Han og kona oppdaget Vardesenteret en gufsen vinterdag i februar, og har siden vært der mye sammen.

Bilde av Rolf Hetzler
Rolf Arvid Hetzler er veldig takknemlig for Vardesenteret, som har betydd mye for både ham og kona.

– Vi hadde lest om tilbudet i avisa, og vi ville se hva det var. Det var veldig god opplevelse å komme hit. Vi ble tatt veldig godt imot av de frivillige, forteller Hetzler, og legger til: – De er engler i forkledning.

Han har deltatt på ulike temakvelder og benyttet seg av rettshjelpstilbudet. Men viktigste med Vardesenteret, er det å kunne være der og slappe av. Sportsfiske i Saltstraumen og korsang er Hetzlers store lidenskaper, men etter han fikk beinmargskreft i august i fjor så tok det brått slutt.

– Det var et enormt sjokk. Det er tøffe tak. Det har ikke gått helt opp for meg. Av og til når jeg våkner om morgenene så føler jeg meg frisk, men så slår det ned som lyn fra klar himmel. Hadde det ikke vært for min kone så hadde jeg ikke eksistert. Hun er uvurderlig, sier Hetzler.

Frivillig vertsskap

Reidun Hoseth har vært frivillig på Vardesenteret siden 2013, og anbefaler det på det sterkeste.

I tillegg til senterkoordinator Aakre og kollega Lena Birgitte Hansen, driftes senteret av 41 frivillige. Reidun Hoseth er gruppeleder for Kreftforeningens frivillige, og har vært frivillig helt siden Vardesenteret åpnet i 2013.

– I de nye lokalene ligger alt til rette for at vi frivillige kan gi gjestene våre den beste opplevelsen mulig, sier Hoseth.

Hun oppfordrer også andre til å bli frivillig på Vardesenteret. Hun beskriver senteret som en oase inne på sykehuset, og som en fantastisk plass å være.

– Tilbakemeldingene fra besøkende betyr alt, bedyrer hun.

I løpet av de sju årene Aakre har jobbet på Vardesenteret, opplever hun at kjennskapen til senteret bare øker.

– Jeg opplever at folk begynner å kjenne til oss, hva vi gjør, og hvem vi er til for. Vi favner flere. Alt fra barn til godt voksne, forteller Aakre.

Det som har gjort sterkest inntrykk var en liten familie som brukte Vardesenteret over tid. Moren var dødende og barnet hadde spurt; Mamma, kan jeg få fortsette å komme på Vardesenteret etter du er død?

– Den erfaringen fanger opp hele essensen om hva Vardesenteret er og betyr for de som rammes av kreft. Uansett om man er syk eller pårørende – vi skal være der for alle. Uansett bakgrunn og samfunnslag. Vi skal være et hjem bortenfra hjemmet. Det opplever jeg at vi klarer. Å kunne gjøre hverdagen litt bedre for de som rammes av kreft betyr alt for oss på Vardesenteret, sier Aakre.

Alle tilbud på Vardesenteret er gratis og alle er velkommen. Se våre nettsider for mer informasjon eller ring oss på 46 61 08 49.

Vil takke giverne

Distriktsleder i Kreftforeningen er stolt over lokalene, og håper stedet kan gjøre behandlingen lettere.

– Vi er utrolig stolt over de nye lokalene til Vardesenteret i Bodø, de er blitt fine, lyse og luftige. Det utstråler varme, og har en god atmosfære som møter deg med engang du kommer ut av heisen. Det er en plass vi med stolthet kan ta med kreftpasienter og pårørende for å gi et rom i behandlingen, sier Brage Larsen Sollund distriktsleder i Kreftforeningen

Kreftforeningen ønsker å rette en stor takk til våre givere som har gjort det mulig og den store oppslutningen dette har fått i Bodø

– Vi er utrolig glad for alle store og små donasjoner vi har fått. Sparebanken Nord-Norge og Martin Sivertsens minnefond har bidratt mye, og særlig rørt ble vi av at Norske Kvinners Sanitetsforening ga en stor donasjon. Vi vet hvor mye dugnad som står bak og vi lover å forvalte Vardesenteret godt fremover, avslutter Sollund.