Verdig og uvurderlig hverdagshjelp – Jeg kaller dem hverdagsenglene mine

– Det var en terskel å be om hjelp, forteller Kjellrun Træthaug. – Jeg har vært vant til å klare meg alene i mange år. Å bli kreftsyk har endret hele livsstilen min.

en kvinne som bytter lyspære på et kjøkken
Foto: Ole Martin Wold

Det koster å ta imot hjelp. Ikke penger, men stolthet.

I løpet av et par timer har kjøkkenbenken blitt ryddigere og renere. Gulvene er fri for hundehår og toalettet lukter rengjøringsmidler. Kjellrun har hele livet vært en aktiv dame som har drevet med blant annet jakt og hunder. Å få gjort unna helgavasken har alltid vært en selvfølge. Men det var før kreften.

Kjellrun ser takknemlig på Anne Lisbeth Malkenes Aune. Gjennom Kreftforeningens hverdagshjelp har de møttes jevnlig.

Uforutsigbar hverdag med fatigue

Anne Elisabeth er frivillig i Kreftforeningen. Gjennom Kreftforeningens hjelpetilbud, tilbyr hun praktisk hjelp i hjemmet til kreftrammede, under og etter behandling. Anne Elisabeth har båret kasser med julepynt, klippet plen, vasket vinduer, båret hagemøbler inn og ut av garasjen og renset takrenner.

For Kjellrun har dette vært uvurderlig hjelp. Etter flere tøffe kreftbehandlinger har hun fysiske begrensninger på hva hun klarer å gjøre. Men det verste er fatiguen. En slitenhet hun aldri tidligere har kjent på.

– Det er følelsen av å bli helt tom, prøver Kjellrun å forklare.

– Før kreften ble jeg sliten fordi jeg tok meg ut fysisk. Men fatiguen gjør energinivået uforutsigbart. Det er ikke en logikk i hva som tapper meg for krefter. Jeg kan bli sliten av små gjøremål, mens andre dager takler kroppen krevende oppgaver helt fint.

Ulike hjelperoller

Selv om hun nå har lært seg å ta imot hjelp, liker hun ikke å sitte stille og se på at andre jobber.

– Vi arbeider ofte sammen. Det er enklere å ta fatt på en oppgave sammen med andre. I tillegg blir det overkommelig det som er igjen, etter at Anne Lisbeth har vært her.

Kjellrun har ei venninne som følger henne fast til behandling og kontroller. Barna er voksne og har egne liv. De hjelper henne selvfølgelig. Men hun er bevisst på hva hun spør dem om.

– Jeg vil beholde vennene mine som venner. Og barna mine skal få lov til å fremdeles være ungene mine. Jeg vil ikke «slite ut» mine nærmeste med å mase på dem.

Fast kontaktperson

Anne Lisbeth har vært fast kontaktperson for Kjellrun gjennom flere besøk. Å lære hverandre å kjenne, og ikke minst hvor vaskebøtta står, er en stor fordel for tjenesten. Både for den frivillige, men også for den som mottar hjelp.

– Jeg slapper mer av når jeg vet det Anne Lisbeth som kommer på besøk. Hun vet hvor vaskebøtta står, og vet hvordan hun kobler til støvsugeren. Å slippe å forklare slike ting hver gang, gjør terskelen lavere for å ta imot hjelp.

– Jeg klarer ikke å vise hvor mye dette tilbudet faktisk betyr for meg, sier Kjellrun. – Jeg kaller dem for hverdagsenglene mine.

Variert tilbud i hele landet

Kjellrun har fått hjelp fra Kreftforeningens hverdagshjelp. Men Kreftforeningen har mange ulike tilbud til kreftrammede, pårørende og etterlatte i hele landet. Alle tilbudene er gratis.

• Praktiske oppgaver. Kreft kan tappe kroppen for krefter, og vanlige gjøremål kan bli et ork. Vi kan være en hjelpende hånd med husvask, flytte hagemøbler, vaske vinduer eller bil.
  • Kurs og møteplasser. Møt andre med krefterfaring. Mange synes det er godt å treffe andre i samme situasjon. Vi har flere ulike kurs og møteplasser for barn og voksne, deg som kreftsyk, pårørende eller etterlatt.
  • Rådgiving. Å leve med kreft byr på mange spørsmål om selve sykdommen og behandlingen, men også om livet med kreft. Hos oss kan du få gratis rettshjelp, råd om pasientrettigheter, økonomisk støtte, arbeidslivsrådgivning og en oversikt over hvilke muligheter som finnes i din hjemkommune.