Kreft og koronavaksine

Lurer du på noe om vaksine mot korona, og hvordan kreftpasienter bør forholde seg til vaksinering? Her er svar på noen vanlige spørsmål.

Om koronavaksine

Kreft i seg selv ser ikke ut til å innvirke på hvordan immunforsvaret responderer etter en covid-19-infeksjon. Effekten etter vaksinering forventes å være lik som hos befolkningen generelt for pasienter med solide kreftformer (svulster som starter i ett organ og danner en svulst som man kan kjenne og se – eksempelvis brystkreft).

Så langt vet vi at pasienter som har fått Rituximab har dårlig, om ingen, effekt av koronavaksinene. Det gjennomføres nå en studie ved OUS om effekten av koronavaksine. Den vil avsluttes i desember 2023. Dette gjelder først og fremst pasienter med lymfekreft.

Her er det viktig at hver enkelt har kontakt med legen sin for å høre hva som er anbefalt for dem. Vi vet at for eksempel pasienter som får enkelte typer kreftmedisin (ex. Rituximab), har dårlig effekt av koronavaksinen, og skal ha boosterdose.
Hvor mange doser vaksine du skal ha må diskuteres med legen.

Det er ikke meldt om økte bivirkninger av vaksinen blant kreftpasienter. Men man kan få bivirkninger på lik linje som andre. De fleste bivirkninger etter vaksinasjon er lite alvorlige. Selv om du har fått bivirkninger etter en vaksine, så behøver ikke det å bety at du ikke kan få neste dose. Diskuter dette med legen din.
Legemiddelverket har publisert rapporter om meldte mistenkte bivirkninger etter koronavaksine.

Pasienter som står på immundempende medisiner som for eksempel cellegift eller annen behandling som demper immunforsvaret (eksempelvis Rituximab – et monoklonalt antistoff), gir dårligere respons.

Hvis du har fått vaksine og får/har fått slik behandling, kan du kontakte din behandlende lege for å få informasjon om hvordan du skal forholde deg.

Rådgiver Terje med headset sitter foran en pc

Snakk med oss om kreft

Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft, uansett hvilken situasjon du er i.