Målet med #sjekkdeg-kampanjen er å få flere kvinner med i Livmorhalsprogrammet. Siden kampanjen startet i 2015, har antall kvinner som tar livmorhalsprøve økt, og Livmorhalsprogrammet har bidratt til at mange har unngått å få livmorhalskreft.

#sjekkdeg-kampanjens budskap er enkelt: ring fastlegen, ta livmorhalsprøve, reduser risikoen for livmorhalskreft.
Målet med kampanjen, er å få flere kvinner til å følge Livmorhalsprogrammet. Antall kvinner som tar livmorhalsprøve har økt siden kampanjen startet i 2015, og ved å følge Livmorhalsprogrammet, har mange unngått å få livmorhalskreft. Dette viser at innsatsen nytter, men kampanjen er fortsatt viktig. Over 190 000 kvinner har ikke sjekket seg på 10 år eller mer, eller aldri sjekket seg.
Slik startet kampanjen
#sjekkdeg ble startet i 2015 av journalisten Thea Steen, etter at hun selv fikk livmorhalskreft. Sammen med Kreftforeningen og Det Nye gjorde Thea en enorm innsats for at andre kvinner ikke skulle oppleve det samme som henne.

I 2016 døde Thea av livmorhalskreft, 26 år gammel, men hennes engasjement lever fremdeles videre. Her kan du se dokumentaren om henne:
En kampanje som engasjerer
Kampanjen har skapt stort engasjement hvert eneste år. Kjente profiler har brukt sine plattformer for å oppfordre andre kvinner til å ta en livmorhalsprøve, magasiner har dedikert utgaver til temaet, og mange aktører har spredt budskapet #sjekkdeg på ulike måter. Flere legesentre og sykehus har også bidratt med egne sjekkedager med livmorhalsprøver for kvinner. Legekontor og andre som ønsker kampanjemateriell, kan bestille her.
Slik kan du bidra
- Ring legen din og bestill time for å få tatt en livmorhalsprøve når du får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret
- Oppfordre alle kvinner du er glad i til å gjøre det samme
- Bruk dine sosiale medier til å spre kampanjebudskapet ved å dele innhold merket med emneknaggen #sjekkdeg
- Gi en gave til Thea Steens minnefond. Midlene som kommer inn går til vårt arbeid med å forebygge livmorhalskreft.