Myter om antibiotika og resistens

Myter om hvordan bakterier kan bli antibiotikaresistente kan føre til unødvendig og feil bruk av antibiotika. Riktig bruk er viktig for å unngå antibiotikaresistens og beholde virksomt antibiotika.

Vi har i Norge et ganske lavt forbruk av antibiotika. Det samme gjelder dessverre ikke på verdensbasis. Feil bruk og overforbruk av antibiotika fører til økning av antibiotikaresistente bakterier og til sykdom som kan bli svært vanskelig å behandle.

Her går vi gjennom noen myter som eksisterer om antibiotika. Oppklaring myter kan bidra til riktigere bruk av antibiotika og til mindre antibiotikaresistens. Vær med på å spre riktig informasjon om en av vår viktigste medisiner.

Jeg kan bli resistent

Vi blir ikke resistente av å bruke antibiotika. Det er bakterier som kan utvikle resistens. Feil og overdreven bruk av antibiotika kan føre til utvikling av motstandsdyktige, altså antibiotikaresistente bakterier.

Men, hvis du har tatt en antibiotikakur, er det økt sjanse for at du kan bære på resistente bakterier i opptil et år etter kuren.

Jeg bør avslutte kuren når jeg føler meg frisk

Legen har bedre oversikt enn deg om hvilken type antibiotika du trenger og hvor lenge kuren bør vare for at du skal bli frisk. Noen ganger er lengre kurer helt nødvendig. Den skal vare lenge nok til å behandle sykdom og hindre at infeksjonen kommer tilbake. Ta kuren slik legen din har anbefalt deg.

Ofte anbefales korte kurer for mindre alvorlige infeksjoner og lengre kurer ved alvorlige infeksjoner. Om antibiotika er nødvendig avhenger også av den enkelte person. Antibiotika kan være helt nødvendig for noen, men ikke for andre.

Antibiotika kan være livsviktig for kreftpasienter som behandles med celleterapi, kirurgi, immunterapi eller ved transplantasjoner. Pasienter under kreftbehandling som får høy feber, bør alltid kontakte lege.

Infeksjoner som skyldes bakterier, må alltid behandles med antibiotika

Svært mange bakterieinfeksjoner fikser kroppens immunforsvar selv problemet i løpet av noen dager.

Men, ved alvorlige infeksjoner er antibiotika viktig. Ta antibiotika hvis legen anbefaler det.

Virksom antibiotika kan være nødvendig for en person, men ikke for andre. Barn, eldre og personer med annen alvorlig sykdom har lavere motstandskraft mot bakterier og er mer avhengig av antibiotika.

En infeksjon med resistente bakterier kan ikke behandles

De fleste bakterier kan bekjempes med ulike klasser av antibiotika. Vi kjenner i dag til i overkant av 20 slike klasser, og en infeksjon kan som regel alltid behandles her i Norge. Men, andre steder ser vi en økning i bakterier som tåler alle klasser av dagens antibiotika. Det gjør behandling svært vanskelig og kan føre til død.

I Norge er trusselen med resistente bakterier først og fremst fra import ved turisme og helsereiser. Spredning av resistente bakterier øker nå overalt, mest i fattige land med dårlig helsevesen og vanskelige hygieniske forhold, men også i land som er våre nærmeste turistmål.

Pasienter krever alltid antibiotika

Folks holdning til antibiotika har endret seg de siste ti til tjue årene. Studier viser at pasienter med vanlige infeksjoner ofte blir lettet over å høre at de ikke trenger antibiotika og mer fornøyde med en grundig undersøkelse og god informasjon, enn en resept.

Men, det er riktig bruk å ta en kur dersom legen mener det er nødvendig for deg. Legen vurderer hvilke bakterier du er smittet med og din helsetilstand.

Det er lett for legen å vite om du trenger antibiotika

Det er ikke alltid lett. Leger må vurdere flere opplysninger. De må høre på det du oppgir om symptomer og om du har andre sykdommer i tillegg, gjøre egne undersøkelser og kanskje få tatt noen hurtigprøver. Selv med disse opplysningene er det ofte vanskelig for legen å gi sikkert svar på om du faktisk trenger antibiotika. Derfor vil det alltid være nyttig at du snakker med legen om fordeler og ulemper ved antibiotika i din situasjon.

Det er ingenting jeg kan gjøre med antibiotikaresistens

Vi kan alle bidra i arbeidet med å forhindre antibiotikaresistens. Les våre råd om hvordan forhinde antibiotikaresistens.

Det viktigste er å bruk antibiotika riktig. Følg legens råd og anbefalinger og ta nøyaktig den antibiotikakuren du er gitt. Lever ubrukt antibiotika tilbake til apoteket – ikke spar pillene til en annen gang. Vask hendene og vær nøye med håndhygiene, spesielt i utlandet og i kontakt med pasienter. Takk ja til vaksiner, unngår du sykdom trenger du ikke behandling.

Spre budskapet

Spre budskapet om at riktig bruk av antibiotika er livsviktig for deg og andre!

Var dette nyttig?