Verktøykasse for helsepersonell om mat og kreft

Jobber du med mennesker som er rammet av kreft? Her finner du verktøy for kompetanseheving og dialog omkring kreft og mat, samt verktøy som kan brukes for å informere pasienter og pårørende.

Det er lett å gå seg vill i påstander som spres om kreft og kosthold. Vi ønsker å bidra til at helsepersonell kan veilede kreftpasienter i å ta informerte valg.

Hva som er et sunt kosthold avhenger av situasjonen en kreftpasient er i. Kostrådene til pasienter kan variere avhengig av om det er før, under eller etter behandling.

Kosttilskudd og dietter kan ha en negativ virkning på helse og behandling. Kreftpasienter bør derfor oppfordres til å diskutere bruk av kosttilskudd med legen.

Mat mot kreft

Foredrag av professor Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo, fra et fagseminar for helsepersonell i regi av Kreftforeningen, NAFKAM og Vardesenteret ved Radiumhospitalet, 21. november 2019.

Alternativ behandling mot kreft

Foredrag av Ola Lillenes fra Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin (NAFKAM), fra et fagseminar for helsepersonell i regi av Kreftforeningen, NAFKAM og Vardesenteret ved Radiumhospitalet, 21. november 2019.

Kost og kreft: Hvordan gi gode råd?

Foredrag av klinisk ernæringsfysiolog Joanna Andersson ved Vardesentrene på Radiumhospitalet i Oslo, fra et fagseminar for helsepersonell i regi av Kreftforeningen, NAFKAM og Vardesenteret ved Radiumhospitalet, 21. november 2019.

Stiftelsen Dam Logo

Filmene over er laget med støtte fra  Stiftelsen Dam. De er en av Norges største stiftelser som gir penger til helse- og forskningsprosjekter som skal gi bedre helse gjennom deltakelse, aktivitet og mestring for folk i Norge.

Verktøy for å informere kreftpasienter og pårørende

Pasienter og pårørende kan finne informasjon om kosthold ved kreft på våre nettsider. På kreftforeningen.no/mat ligger følgende artikler og filmer med gode råd:

Filmer og matoppskrifter

Filmer med oppskrifter og praktiske tips til mennesker som har eller har hatt kreft. Kan brukes i kurs og opplæring.

Brosjyrer om kosthold og kreft kan lastes ned av pasienter og pårørende, og eventuelt bestilles av institusjoner som vil dele disse ut i fysisk form.