Møteplass for menn: Dette har Hans Petter og Arvid savnet

4. november starter Kreftforeningen opp et uformelt lavterskeltilbud i Bergen – for menn med selvopplevd kreftsykdom. Er dette noe for deg – se kontaktinfo lenger ned i saken!

Bilde av Arvid, Hans Petter, Håkon
Erfaringene våre viser at menn sjelden benytter seg av våre etablerte tilbud – derfor prøver vi nå å skape et helt nytt mestringstilbud på menns egne premisser, sier Håkon Larsson-Fedde (i blå jakke) fra Kreftforeningen, her sammen med flere som skal delta med sine erfaringer.

– På høy tid, sier Hans Petter Isaksen og Arvid Haukås som er med i prosjektgruppen.

De to har selv opplevd kreften på kroppen. Arvid fikk prostatakreft i 2009 og Hans Petter ble diagnostisert med blærekreft i 2017. Begge er i dag kreftfri og brenner for at mannfolk må prate mer sammen – også om sykdom og hvordan det oppleves.

Menn prater ikke om det som er vanskelig

– Vi menn oppsøker ikke samtalegrupper eller institusjoner for å prate om slikt, på samme måte som kvinner. Vi er ikke flinke til å prate om det som er vanskelig – men hvis vi kan ufarliggjøre det og møtes litt mer uformelt tror jeg det er enklere, sier Arvid som selv valgte å være veldig åpen om sin sykdom. Og fikk gode tilbakemeldinger på det.

– Jeg anbefaler sterkt å finne noen å prate med – du vil bli positivt overrasket. Det vil lette på trykket, alt blir lettere oppe i hodet, fortsetter han.

– Ja så tidlig som mulig, kvitterer Hans Petter, helst like etter du har fått diagnosen. Da er du som regel full i angst og har mange ubesvarte spørsmål. Legene informerer jo en del, men bare det å få møte noen som har vært gjennom det samme – og at det kan gå bra! Det tror jeg er utrolig viktig.

Selv visste han ikke at det fantes likepersoner, og mener dette må informeres mye bedre om helt fra start.

Godt å prate med likeperson

– Hele to år gikk før jeg møtte andre med samme type kreft. Skulle ønske jeg visste mye før – at selv om en har fått anlagt urostomi eller får lekkasjer så kan det gå bra, smiler Hans Petter.

Etter dette var det som en propp løsnet, sier han. Han fikk prate med en likeperson som hadde hatt vært gjennom akkurat det samme. Også de pårørende vil nytte godt av dette.

– Endelig noen som skjønte hva jeg prata om – det var utrolig godt å kunne dele. Om alt du ikke kan prate om på bussen. Vi har alle et behov for å prate med noen – også om det som er vanskelig. Hans Petter og Arvid er i dag begge likepersoner på Vardesenteret ved Haukeland sjukehus.

Hva er det som gjør at mange menn ikke vil prate om sin sykdom?

Hans Petter til (venstre) og Arvid har begge opplevd kreften på kroppen. – Endelig noen som skjønte hva jeg prata om – det var utrolig godt å kunne dele, sier Hans Petter.

Pinlig å dele om sykdom

– Jeg tror det er mer åpenhet i dag men mange synes kanskje det er pinlig eller flaut å fortelle om sin kreftsykdom og utfordringene en møter. En skal ikke be om hjelp eller det er tegn på svakhet, kanskje. Jeg kjenner flere som ikke har villet dele om det til kona si engang – og sier heller at de er på jobbreise noen dager helt til kateter og lignende er fjernet, forteller Arvid. Han forteller også om en kamerat som fikk prostatakreft – men som nektet å ta imot behandling.

– Han var redd for å miste potensen. I dag er han død. Sånn skal det ikke være.
Hans Petter møtte en som fikk blærekreft som var redd for at andre skulle stemple ham som stakkarslig eller svak. Han holdt også skjult om kreftsykdommen.

– Vi valgte å være åpne – og da var folk åpne tilbake. Det blir mye lettere for alle om vi kan dele litt med hverandre. Alle baler jo med noe!, sier de to.

– Og vi er gode eksempler på at det ikke er farlig. Noen trenger kanskje en liten dytt for å be om hjelp eller en samtalepartner. Derfor håper vi dette nye tilbudet til Kreftforeningen kan ufarliggjøre det hele, og at det blir lett å ta kontakt. Gi det en sjanse, alle er velkommen uansett bakgrunn og alder. Vi har faktisk med oss noen fra Ungkreft også, smiler de to hjertelig.

På menns egne premisser

– Målet er å skape en arena for menn med kreft-erfaring som har lyst å treffe andre menn som har opplevd det samme. Erfaringene våre viser at menn sjelden benytter seg av våre etablerte tilbud – derfor prøver vi nå å skape et helt nytt mestringstilbud på menns egne premisser. Fordi vi vet at det å få prate med andre som vet hva det går i kan bety utrolig mye, slik Arvid og Hans Petter forteller. Dette kan også bidra til redusert ensomhet og utrygghet, sier prosjekt-medlem Håkon Larsson-Fedde fra Kreftforeningen.

Aktivitetene vil være varierte, og blir til basert på innspill fra deltakerne. Det viktigste i oppstarten er å komme sammen, prate og bli kjent.

Etter hvert så kan ulike aktiviteter avtales etter behov, deltakerne bestemmer opplegget.

Starter opp 4. november i Bergen

– Jeg oppfordrer alle til å spre ordet og invitere menn som er eller har vært rammet av kreft til et uforpliktende møte torsdag 4. november kl. 17-18.30, i Kreftforeningens lokaler i Bergen. Kom som du er – og bli kjent med andre menn i et uformelt og avslappet miljø, sier Håkon.

For mer informasjon ta kontakt med Håkon på telefon 934 04 595 eller hakon.larsson-fedde@kreftforeningen.no

Kreftforeningen har tradisjon for å sette fokus på menn og kreft i november. Vårt initiativ er kampanjen «Menn snakk om det» hvor temaet i år er senskader.

Menn snakk om det

En av tre får senskader etter kreft. Hvorfor er det så få menn som snakker om det?

1 av 3 får senskader

Etter avsluttet kreftbehandling tror både pasienter og pårørende ofte at helsen skal være som før, men slik er det ikke for alle. Senskader etter kreft kan være tretthet, konsentrasjonsvansker og fordøyelsesplager.

Var dette nyttig?