Tips og råd til deg som må holde deg hjemme

Under koronapandemien må mange kreftpasienter isolere seg, være i karantene eller oppholde seg mest hjemme. Vi har samlet gode råd til hvordan du kan ha det best mulig i en hverdag med begrenset frihet.

Mental helse

At koronaviruset innskrenker friheten vår er en belastning for mange. Det finnes ulike grep du kan ta for å få det bedre og føle deg mindre alene.

For kreftpasienter og pårørende kan usikkerheten som følger med koronaviruset utgjøre en tilleggsbelastning i en allerede krevende hverdag. Depressive plager, angst, søvnproblemer eller irritasjon og sinne er ikke uvanlige reaksjoner. Det finnes heldigvis steder du kan få hjelp og støtte, blant annet her i Kreftforeningen.

en mann med skjegg som står foran et vindu.

Viktig å holde på hverdagsrutinene

Psykolog Tommy Monsen Sotkajærvis råd til deg som må holde deg hjemme.

Mat og kosthold

Hvordan ha et sunt kosthold når du må holde deg hjemme? Her har vi samlet noen gode tips og oppskrifter til deg.

Å leve isolert hjemme kan gjøre det vanskeligere å spise sunt. Kanskje kan du ikke gå i matbutikken selv? Eller er matlysten liten? Kostrådene til deg som har kreft er ganske like kostrådene for forebygging av kreft. Likevel vil situasjonen du befinner deg i avgjøre hva som er bra ernæring for deg.

en kvinne med langt hår som står foran en hvit vegg.

Det finnes løsninger som både er enkle og sunne

Ernæringsfysiolog Joanna Anderssons beste koronatips.

To kvinner med forkle

Lyst på noe godt?

Her er noen sunne og næringsrike oppskrifter vi tror du vil like.

Fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er viktig under og etter kreft – også når du må holde deg hjemme.

Det er lurt å legge inn litt trening som del av din daglige rutine, tilpasset til ditt nivå. La deg inspirere av de mange digitale løsningene som gjør det enklere å trene hjemme.

Undersiden av treningssko

Gratis hjemmetrening

Rydd plass på stuegulvet og følg et av Pusterommets mange treningsvideoer – raskt og enkelt.

Ting å finne på

Kjeder du deg? Fortvil ikke. Det er mye du kan finne på hjemme i din egen sofa.

Ring en venn på video. Kjøp deg noe fint på nettshopping. Finn frem romanen du aldri fikk lest. Legg et puslespill. Skriv et brev. Lag et fotoalbum. Trenger du flere forslag til hyggelige hjemmesysler? Bla nedover.

Trappeparti hos British Museum

Virtuell museumstur

Flere store museer verden over tilbyr gratis, virtuell omvisning. Få en kunstopplevelse i sofaen, og gå blant verdensberømte malerier på blant annet Le Louvre, British Museum eller Nasjonalgalleriet i Irland.

Flere strømme-arrangementer kan du blant annet finne gjennom Visit Oslo.

en mann og en kvinne smiler til kameraet. teksten pandemifri. amnn i mørk skjorte og briller

Webinarer fra Kreftforeningen

Vi sender stadig nye webinarer, og du kan se de aller fleste i opptak. Kanskje finner du noe interessant for deg?

Rådgiver Terje med headset sitter foran en pc

Snakk med oss om kreft

Vi er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft, uansett hvilken situasjon du er i.