Du har rett til å klage dersom du mener du ikke har fått oppfylt dine rettigheter som pasient, eller mener du ikke har mottatt helse – og omsorgstjenester du har rett på.
I svaret du mottar på henvisningen fra sykehuset skal det også stå en frist for når behandling eller ytterligere undersøkelser senest skal skje. Dersom du er uenig i vurderingen eller fristdatoen er det flere ting du kan gjøre:
- Kontakt sykehuset, selv eller gjennom fastlegen. Be om en forklaring på hvorfor denne fristen er satt. Fastlegen kan hjelpe deg med eventuelle argumenter for å få en kortere frist. Pakkeforløp (helsedirektoratet.no) og prioriteringsveiledere (helsedirektoratet.no) kan brukes i argumentasjonen.
- Du kan ha rett til fornyet vurdering (second opinion) av legespesialist dersom du er usikker på om diagnosen er riktig eller er uenig i det planlagte behandlingsopplegget. Et slikt krav må begrunnes av fastlegen.
- Er du misfornøyd med fastlegen din eller usikker på vurderingen av deg, kan du vurdere å bytte fastlege (helsenorge.no).
- Kontakt Pasient- og brukerombudet i fylket ditt for råd og veiledning.
- Klage til Statsforvalteren (statsforvalteren.no).
Sykehuset/spesialisthelsetjenesten skal varsle Helfo hvis de ser at de ikke vil lykkes med å gi helsehjelp til deg innen fristen som er satt på behandlingen. Dette kalles fristbrudd. Fristbrudd som allerede har oppstått skal også varsles. Helfo vil da finne et annet behandlingstilbud til deg.
Dersom du mener å ha opplevd et fristbrudd (helsenorge.no) som ikke er blitt varslet til Helfo, kan du selv ta kontakt med Helfo. De vil da kontakte sykehuset/spesialisthelsetjenesten. Hvis det viser seg at det har skjedd et fristbrudd, får behandlingsstedet kort frist til å finne en ny behandlingsdato.
Helfo vil kontakte deg for å høre om du ønsker et annet tilbud. Dersom Helfo ikke mottar svar fra deg innen 10 virkedager etter utsendt brev, vil du bli tilbakeført til ditt opprinnelige behandlingssted. Du beholder din plass på ventelisten.
Helsenorge kan bistå med informasjon og veiledning på telefon 24 24 05 00.
Dersom du har fått et avslag på helse – og omsorgstjenester du mener å ha rett på eller behandleren din har tatt en avgjørelse du er uenig i kan du sende en rettighetsklage.
Det er viktig at du klager innen fristen, vanligvis er fristen fire uker fra du ble kjent med avgjørelsen.
Klagen må først sendes til den klagen gjelder og som har fattet vedtaket, ofte kommune, fastlege, sykehus og lignende. De får da mulighet til å vurdere avgjørelsen sin på nytt.
Hvis de ikke endrer avgjørelsen sin vil klagen automatisk sendes videre til Statsforvalteren, som vil behandle klagen og vurdere om du har fått oppfylt dine rettigheter som pasient.
Dersom du mener det har skjedd en feil ved behandlingen du har fått kan du be Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen) opprette en tilsynssak. Dette er en klagen som du skal sende direkte til Statsforvalteren.
Slike klager kan for eksempel gjelde:
- faglig uforsvarlig behandling
- dårlig kommunikasjon
- blitt avvist fra øyeblikkelig hjelp
- saksbehandlingsfeil ved vedtaket
- andre forhold som er kritikkverdige
Statsforvalteren vil ofte starte en tilsynssak og ta kontakt med den aktuelle tjenesten eller behandleren du har klaget på. Du vil også få mulighet til å uttale deg underveis i saken.
Du vil få et avsluttende brev som beskriver hva som kom frem under tilsynssaken og hva Statsforvalteren konkluderer med. Statsforvalteren har ingen sanksjonsmuligheter utover det å konkludere med eventuelle feil og/eller mangler med helsehjelpen som er gitt.
Dersom Statsforvalteren konkluderer at det er svært alvorlige feil som er begått, sendes saken over til Helsetilsynet. Helsetilsynet vil foreta egne undersøkelser av hendelsen, og vil kunne iverksette ulike sanksjoner. Det kan være pålegg om å rette opp forholdene, inndrivelse av autorisasjon, politianmeldelse, bøter eller lignende.
Det er i hovedsak to typer erstatning som kan være aktuelle for de som rammes av kreft:
- Dersom du har fått en skade som skyldes svikt i helsevesenet kan du søke erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning.
- Etter skadevirkninger i arbeidslivet kan du søke om å få godkjent yrkesskade eller yrkessykdom fra NAV hvilket kan gi deg rett til ulike ytelser. Du kan også ha rett til yrkesskadeerstatning fra arbeidsgiver.