Slik startet #sjekkdeg

Målet med #sjekkdeg-kampanjen er å få flere kvinner med i Livmorhalsprogrammet. Antall kvinner som tar livmorhalsprøve har økt siden kampanjen startet i 2015, og mange har unngått å få livmorhalskreft.

Bilde av Thea Steen
#sjekkdeg ble startet i 2015 av journalisten Thea Steen, etter at hun selv fikk livmorhalskreft. Foto: Julie Pike

#sjekkdeg-kampanjens budskap er enkelt: ring fastlegen, ta livmorhalsprøve, reduser risikoen for livmorhalskreft.

Målet med kampanjen, er å få flere kvinner til å følge Livmorhalsprogrammet. Antall kvinner som tar livmorhalsprøve har økt siden kampanjen startet i 2015, og mange har unngått å få livmorhalskreft. Dette viser at innsatsen nytter, men årets kampanje er viktigere enn noen gang. Før pandemien deltok 7 av 10 kvinner i Livmorhalsprogrammet. Ifølge et grovt estimat fra Kreftregisteret var det rundt 55 000 færre enn forventet som tok livmorhalsprøve i 2020.

Slik startet kampanjen

#sjekkdeg ble startet i 2015 av journalisten Thea Steen, etter at hun selv fikk livmorhalskreft. Sammen med Kreftforeningen og Det Nye gjorde Thea en enorm innsats for at andre kvinner ikke skulle oppleve det samme som henne.

Thea Steen fikk Kreftforeningens hederspris for sin innsats og ble også kåret til Årets forbilde av Se og hør.

I 2016 døde Thea av livmorhalskreft, 26 år gammel, men hennes engasjement lever fremdeles videre. Her kan du se dokumentaren om henne:

På ett år gikk Thea fra å følge frilansdrømmen i New York til å bli kreftpasient. Thea tar oss med på reisen, og vi følger henne og familien gjennom håp, nedturer, gleder og sorger.

En kampanje som engasjerer

Kampanjen har skapt stort engasjement hvert eneste år. Kjente profiler har brukt sine plattformer for å oppfordre andre kvinner til å ta en livmorhalsprøve, magasiner har dedikert utgaver til temaet, og mange aktører har spredt budskapet #sjekkdeg på ulike måter. Flere legesentre og sykehus har også bidratt med egne sjekkedager med livmorhalsprøver for kvinner. Legekontor og andre som ønsker kampanjemateriell, kan bestille her.

Slik kan du bidra

• Ring legen din og bestill time for å få tatt en livmorhalsprøve når du får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret
  • Oppfordre alle kvinner du er glad i til å gjøre det samme
  • Bruk dine sosiale medier til å spre kampanjebudskapet ved å dele innhold merket med emneknaggen #sjekkdeg
  • Gi en gave til Thea Steens minnefond. Midlene som kommer inn går til vårt arbeid med å forebygge livmorhalskreft.

Les også