Om kampanjen #sjekkdeg

#sjekkdeg-kampanjens budskap er enkelt: ring legen, ta livmorhalsprøve, unngå livmorhalskreft.

Målet med #sjekkdeg-kampanjen er å få flere kvinner med i Livmorhalsprogrammet. Antall kvinner som tar livmorhalsprøve har økt siden kampanjen startet i 2015, og mange har unngått å få livmorhalskreft. Dette viser at innsatsen nytter.

– Vi er på riktig vei i Norge nå når syv av ti kvinner sjekker seg. Men mye gjenstår fremdeles, sier vår generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross. – Dessverre går tallene i 2020 i feil retning. På grunn av koronapandemien stanset Livmorhalsprogrammet utsendelse av påminnelser i noen måneder. I tiden fra mars til september har 25 000 færre kvinner tatt livmorhalsprøven sammenlignet med i fjor.

Livmorhalskreft er en kreftform vi nærmest kan utrydde. Det er flere tiltak som må spille sammen for å forebygge denne kreftformen. Vi oppfordrer sterkt at kvinner tar livmorhalsprøve når de får påminnelse fra Kreftregisteret om #sjekkdeg , og at de fortsetter med dette regelmessig til og med fylte 69 år. Det er også viktig at flest mulig tar HPV-vaksinen.

En kampanje som engasjerer

Kampanjen har skapt stort engasjement hvert eneste år. Kjente profiler har brukt sine plattformer for å oppfordre andre kvinner til å ta en livmorhalsprøve, magasiner har dedikert utgaver til temaet, og mange aktører har spredt budskapet #sjekkdeg på ulike måter. Flere legesentre og sykehus har også bidratt med egne sjekkedager med livmorhalsprøver for kvinner. De fleste legekontor har i år fått tilsendt plakatmateriell. Har dere ikke fått, eller behøver påfyll, kan kampanjemateriell bestilles her.

Kvinner som fyller 25 år i år får påminnelse på SMS eller i digital postkasse nå i høst. Dette gjøres for å sikre at så mange unge kvinner som mulig ringer legen og kommer med i Livmorhalsprogrammet.

Lurer du på noe om livmorhalsprøven, livmorhalskreft eller HPV? Bli med på nettmøte om #sjekkdeg den 3.9. Her vil gynekolog Ameli Tropé og lege Marianne Natvik svare på det mange lurer på.

Slik kan du bidra

• Ring legen din og bestill time for å få tatt en livmorhalsprøve når du får #sjekkdeg-brevet fra Kreftregisteret
  • Oppfordre alle kvinner du er glad i til å gjøre det samme
  • Bruk dine sosiale medier til å spre kampanjebudskapet ved å dele innhold merket med emneknaggen #sjekkdeg
  • Legg #sjekkdeg-rammen på Facebook-profilbildet ditt. Søk opp «sjekkdeg» i Facebooks rammeverktøy (som du kommer til ved å klikke på profilbildet ditt)
  • Gi støtte til Kreftforeningens arbeid for å forebygge livmorhalskreft på Vipps nr 618559
  • Gi en gave til Thea Steens minnefond. Midlene som kommer inn går til vårt arbeid med å forebygge livmorhalskreft. I Stavanger blir det Thea Steen-løp den 9.9.20.

Hvordan startet #sjekkdeg-kampanjen?

#sjekkdeg ble startet i 2015 av journalisten Thea Steen, etter at hun selv fikk livmorhalskreft. Sammen med Kreftforeningen og Det Nye gjorde Thea en enorm innsats for at andre kvinner ikke skulle oppleve det samme som henne.

Thea Steen fikk Kreftforeningens hederspris for sin innsats og ble også kåret til Årets forbilde av Se og hør.

I 2016 døde Thea av livmorhalskreft, 26 år gammel, men hennes engasjement lever fremdeles videre. Her kan du se dokumentaren om henne:

På ett år gikk Thea fra å følge frilansdrømmen i New York til å bli kreftpasient. Thea tar oss med på reisen, og vi følger henne og familien gjennom håp, nedturer, gleder og sorger.

Var dette nyttig?